hidup itu pilihan ..

life is a choice . hee ~ betol lah kot . aku tak ada lah banyak pengalaman sgt dlm hidup nieyh since aku baru hidup selama 18 tahun . hee ~ ye la , org selalu ckp , org yg lebih dewasa dari kita tu , lebih matang , lagi banyak pengalaman hidup . my nenek ckp org org tua lebih awal makan garam . so , jgn dok meningkah sgt apa org tua tua ckp . hoho . selalu jer kena warning cm gitu ngn my nenek . tapi , i tak kesah . huhu . i suka selalu selalu kena marah sbb i rasa i hot disayangi selalu . ooo ..

keputusan temuduga yg aku attend hari tu dah diumumkan . huhu . at last , aku dah approved kan dkt bnyk org yg aku tak berjaya temuduga tu . wuaaa ~! kenapa entah dia reject aku . huhu . adakah kerana aku belajar law ?? kerana aku masuk UiTM?? atau kerana aku tak pandai menipu semasa menghadiri temuduga ??? ( mcm lah aku jujur sgt ) huhu .. kenapa ? kenapa?? haisy ! sedih tu mmg lah , ye la . nape aku tak dpt chance tuk lulus temuduga tu then dpt offer buat benda benda yg aku terpaksa buat . hoho .

now , aku fhm kenapa org selalu mrh bila kita buat kerja tak ikhlas . hekhek . ye , mmg aku pergi interview tu separuh ikhlas jer , (skurang2 nya ada gak percentage ikhlas tu even cket) . bkn sbb ape pun , aku syg nak tinggal law even aku blaja law tu x best pun . haa . tp , minat aku lebih kt law nieyh , haa . walaupun aku slaloo gak dgr org ckp , t kau x lepas asasi tu , syarat2 asasi tu , x dpt nye kau nak sambung degree law . fine . aku tau laa aku tak da characteristics as a future lawyer . tp , at least aku ada chance jgk ape .. huhu ..

then , bila aku bgtau keputusan interview tu . hoho . suma mcm hampa jer . hee ~ so , aku tertanya tanya , apalah kelebihan sgt interview tu dgn asasi law nieyh .. apa beza ? apa kurang ? apa lebih ? belajar jgk . ingat aku duk kt asasi nieyh , maen maen jer ke .. huhu ...aku study owh ... buku tebal tebal tu aku baca jgk bila last minute nk exam .. haa ..even every weekend tu , bila duet mcm bajet bnyk , aku keluar g berfoya foya dgn kwn kwn , tapi aku still siapkan assignment tau . hoho . jadi , kenapa masih ada yg tak senang hati bila aku study cni .. huhu .

then , ada lah certain pihak yg terangkan . kalau aku berjaya utk temuduga tu , then senang lah sikit . cerah sikit masa depan yg aku tak fikir tu . wuaa ! sampai hati ckp aku tak fikir masa depan . aku fikirlah . tu lah aku dtg jgk UiTM nieyh , walaupun x best . haaa .. sentap aku . huhu . katanya senang sikit , habis belajar , terus kerja . terjamin . tak da lah nak menganggur lama lama dkt rumah nnti , cari kerja x jumpa jumpa . huhu . fine , aku tau . dah tu , mcm jer aku belajar law nieyh x da masa depan . x da keje ke nanti ??


Siapapun Amat Sukakan Kerja Kerajaan!
Banyak kelebihannya bekerja dengan sektor awam dan saya percaya disebabkan kelebihan-kelebihan inilah mengapa begitu ramai orang memohon jawatan kosong yang diiklankan di sektor awam. Antara kelebihan-kelebihan yang anda dapat sebagai seorang penjawat awam ialah:

* Elaun perumahan
* Cost of living allowance (COLA)
* Imbuhan tetap khidmat awam (Itka)
* Kenaikan gaji setiap tahun
* Kemudahan pinjaman komputer dan kenderaan Cuti tahunan mengikut kelayakan
* Cuti bersalin
* Pinjaman perumahan
* Caruman KWSP atau pencen
* Bersara pada umur 58 tahun
* Peluang kenaikan pangkat
* Peluang melanjutkan pelajaran
* Peluang untuk berkursus dari semasa ke semasa
* Lebih banyak masa diluangkan bersama keluarga
Nieyh yg aku dpt daripada sini . hehe . ok , aku minat yg cuti bersalin tu . haha . kalau tak silap lah kan , mulai thun depan ( 2011) , semua penjawat awam , perempuan , cuti bersalin selama 90 hari . hoho . gaji mesti still jalan kan . best , best . hee ~
Ini perihal mereka yang diberhentikan kerja, bagaimana pula anak-anak muda kita yang bakal menamatkan pengajian di kolej-kolej dan di universiti-universiti? Harapan mereka begitu tinggi, iaitu memperoleh kerja sebaik saja menggenggam segulung ijazah ataupun sijil. Akan tetapi memandangkan MALAPETAKA DAHSYAT yang sedang melanda dunia sekarang ini yang mana ianya lebih dahsyat daripada tsunami mahupun gempabumi, tidak hairanlah akan munculnya “penanam – penanam anggur” ataupun penganggur terhormat dengan mendadaknya.
Kenyataan di atas pun aku dapat daripada link yg sama jgk. huhu . dahsyat laa jugak . penanam anggur a.k.a penganggur terhormat ?? hee ~ Kesian lah .Ingat senang ke belajar nk dpt degree tu , dah tu tiba tiba tak dpt keje pulak . aiyaa . 
So, ada ahli family aku yg sudah ckp , isi lain borang SPA tu , dpt interview lagi sekali , buat betol betol . haaaa ... nieyh kena ikot rezeki jgk kan . hehe . insyallah . kalau ada rezeki , adalah peluang aku . hiii ~ so , aku terfikir jgk laa .. kalau susah sgt , aku kawen jer la . hee ~ dulu time kecik kecik kalau mls pergi sekolah , abah selalu ckp , anak perempuan kalau mls belajar , tak nak pergi sekolah , elok kawin aje . dok rumah . kemas rumah , jaga anak . huhuhu . sian anak perempuan . hee ~
tapi kan , kalau dah semua org tau , yg belajar dkt universiti tu , belom tentu dpt kerja, kenapa org masih masuk universiti . kenapa ? kenapa ? hisy . pelik aku . huhu . dah tu , kenapa ramai graduan skrg , dok tanam anggur aje kt rumah . kenapa ? kenapa ? menakotkan la gitu . huhu . belajar terok terok , tapi last last duk rumah jer .
ok , utk topik yg mcm ni , aku patot tanya lecturer tuk subjek ape ? huhu . psychology ? law ? library ? bel ? aku rasa plg sesuai utk critical thinking lah . huhu . kenapa saya mesti meng critical kan thinking saya dan selepasnya sy belum terjamin utk mendapat pekerjaan yg terjamin di masa dpn ?? ngeee~
p/s : jgn pikir jangka masa pendek , pikir utk jangka masa yg panjang . - kata2 cikgu kimia form 5 bila membebel - =D

No comments:

hidup itu pilihan ..

life is a choice . hee ~ betol lah kot . aku tak ada lah banyak pengalaman sgt dlm hidup nieyh since aku baru hidup selama 18 tahun . hee ~ ye la , org selalu ckp , org yg lebih dewasa dari kita tu , lebih matang , lagi banyak pengalaman hidup . my nenek ckp org org tua lebih awal makan garam . so , jgn dok meningkah sgt apa org tua tua ckp . hoho . selalu jer kena warning cm gitu ngn my nenek . tapi , i tak kesah . huhu . i suka selalu selalu kena marah sbb i rasa i hot disayangi selalu . ooo ..

keputusan temuduga yg aku attend hari tu dah diumumkan . huhu . at last , aku dah approved kan dkt bnyk org yg aku tak berjaya temuduga tu . wuaaa ~! kenapa entah dia reject aku . huhu . adakah kerana aku belajar law ?? kerana aku masuk UiTM?? atau kerana aku tak pandai menipu semasa menghadiri temuduga ??? ( mcm lah aku jujur sgt ) huhu .. kenapa ? kenapa?? haisy ! sedih tu mmg lah , ye la . nape aku tak dpt chance tuk lulus temuduga tu then dpt offer buat benda benda yg aku terpaksa buat . hoho .

now , aku fhm kenapa org selalu mrh bila kita buat kerja tak ikhlas . hekhek . ye , mmg aku pergi interview tu separuh ikhlas jer , (skurang2 nya ada gak percentage ikhlas tu even cket) . bkn sbb ape pun , aku syg nak tinggal law even aku blaja law tu x best pun . haa . tp , minat aku lebih kt law nieyh , haa . walaupun aku slaloo gak dgr org ckp , t kau x lepas asasi tu , syarat2 asasi tu , x dpt nye kau nak sambung degree law . fine . aku tau laa aku tak da characteristics as a future lawyer . tp , at least aku ada chance jgk ape .. huhu ..

then , bila aku bgtau keputusan interview tu . hoho . suma mcm hampa jer . hee ~ so , aku tertanya tanya , apalah kelebihan sgt interview tu dgn asasi law nieyh .. apa beza ? apa kurang ? apa lebih ? belajar jgk . ingat aku duk kt asasi nieyh , maen maen jer ke .. huhu ...aku study owh ... buku tebal tebal tu aku baca jgk bila last minute nk exam .. haa ..even every weekend tu , bila duet mcm bajet bnyk , aku keluar g berfoya foya dgn kwn kwn , tapi aku still siapkan assignment tau . hoho . jadi , kenapa masih ada yg tak senang hati bila aku study cni .. huhu .

then , ada lah certain pihak yg terangkan . kalau aku berjaya utk temuduga tu , then senang lah sikit . cerah sikit masa depan yg aku tak fikir tu . wuaa ! sampai hati ckp aku tak fikir masa depan . aku fikirlah . tu lah aku dtg jgk UiTM nieyh , walaupun x best . haaa .. sentap aku . huhu . katanya senang sikit , habis belajar , terus kerja . terjamin . tak da lah nak menganggur lama lama dkt rumah nnti , cari kerja x jumpa jumpa . huhu . fine , aku tau . dah tu , mcm jer aku belajar law nieyh x da masa depan . x da keje ke nanti ??


Siapapun Amat Sukakan Kerja Kerajaan!
Banyak kelebihannya bekerja dengan sektor awam dan saya percaya disebabkan kelebihan-kelebihan inilah mengapa begitu ramai orang memohon jawatan kosong yang diiklankan di sektor awam. Antara kelebihan-kelebihan yang anda dapat sebagai seorang penjawat awam ialah:

* Elaun perumahan
* Cost of living allowance (COLA)
* Imbuhan tetap khidmat awam (Itka)
* Kenaikan gaji setiap tahun
* Kemudahan pinjaman komputer dan kenderaan Cuti tahunan mengikut kelayakan
* Cuti bersalin
* Pinjaman perumahan
* Caruman KWSP atau pencen
* Bersara pada umur 58 tahun
* Peluang kenaikan pangkat
* Peluang melanjutkan pelajaran
* Peluang untuk berkursus dari semasa ke semasa
* Lebih banyak masa diluangkan bersama keluarga
Nieyh yg aku dpt daripada sini . hehe . ok , aku minat yg cuti bersalin tu . haha . kalau tak silap lah kan , mulai thun depan ( 2011) , semua penjawat awam , perempuan , cuti bersalin selama 90 hari . hoho . gaji mesti still jalan kan . best , best . hee ~
Ini perihal mereka yang diberhentikan kerja, bagaimana pula anak-anak muda kita yang bakal menamatkan pengajian di kolej-kolej dan di universiti-universiti? Harapan mereka begitu tinggi, iaitu memperoleh kerja sebaik saja menggenggam segulung ijazah ataupun sijil. Akan tetapi memandangkan MALAPETAKA DAHSYAT yang sedang melanda dunia sekarang ini yang mana ianya lebih dahsyat daripada tsunami mahupun gempabumi, tidak hairanlah akan munculnya “penanam – penanam anggur” ataupun penganggur terhormat dengan mendadaknya.
Kenyataan di atas pun aku dapat daripada link yg sama jgk. huhu . dahsyat laa jugak . penanam anggur a.k.a penganggur terhormat ?? hee ~ Kesian lah .Ingat senang ke belajar nk dpt degree tu , dah tu tiba tiba tak dpt keje pulak . aiyaa . 
So, ada ahli family aku yg sudah ckp , isi lain borang SPA tu , dpt interview lagi sekali , buat betol betol . haaaa ... nieyh kena ikot rezeki jgk kan . hehe . insyallah . kalau ada rezeki , adalah peluang aku . hiii ~ so , aku terfikir jgk laa .. kalau susah sgt , aku kawen jer la . hee ~ dulu time kecik kecik kalau mls pergi sekolah , abah selalu ckp , anak perempuan kalau mls belajar , tak nak pergi sekolah , elok kawin aje . dok rumah . kemas rumah , jaga anak . huhuhu . sian anak perempuan . hee ~
tapi kan , kalau dah semua org tau , yg belajar dkt universiti tu , belom tentu dpt kerja, kenapa org masih masuk universiti . kenapa ? kenapa ? hisy . pelik aku . huhu . dah tu , kenapa ramai graduan skrg , dok tanam anggur aje kt rumah . kenapa ? kenapa ? menakotkan la gitu . huhu . belajar terok terok , tapi last last duk rumah jer .
ok , utk topik yg mcm ni , aku patot tanya lecturer tuk subjek ape ? huhu . psychology ? law ? library ? bel ? aku rasa plg sesuai utk critical thinking lah . huhu . kenapa saya mesti meng critical kan thinking saya dan selepasnya sy belum terjamin utk mendapat pekerjaan yg terjamin di masa dpn ?? ngeee~
p/s : jgn pikir jangka masa pendek , pikir utk jangka masa yg panjang . - kata2 cikgu kimia form 5 bila membebel - =D

No comments:




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...