Menangis !

Holla ^^ Sekejap je masa berlalu . Dah petang . Hurm , tajuk entry touching je , kan ? Huhu . Saje je . Sekali - sekala kena jugak lah buat ayat - ayat touching ni . Baru hidup tu tak lupa diri , tak lupa Allah , berpijak di bumi yang nyata . Bla , bla , bla . Hehe . Pandai - pandai lah beringat , ye . Semua dah besar ! Hee ~


Kita selalu menangis bila diri dalam kesusahan or kesedihan je . Kadang - kadang boleh la jugak nak menangis kegembiraan , tapi , jarang lah . Selalunya bila gembira , kita tak kan menangis pun , tapi bersorak - sorai bagai nak rak macam nak pecah dinding rumah tu , iye lah ! Huehue . Manusia memang cepat lupa daratan . Hukhuk !


" Jangan biarkan ibu bapa menangis kerana kegagalan anda , biarkan lah mereka menangis kerana kejayaan anda ! "


Sampai sekarang , kata - kata ni melekat lagi dalam kepala dan otak aku lah yang paling pentingnya , kan . Akal pun nampaknya masih waras , mampu lagi mengingat setiap bait kata - kata tu even dah setahun lebih tinggal zaman persekolahan , alam kanak - kanak Ribena ! Wee~ 


Sweet tak ? =p
Bila kita dah besar , aku hairan , kenapa setiap kali aku menangis , orang mesti akan cakap , "janganlah menangis". Padahal , masa aku mula - mula lahir , doktor yang sambut aku tepuk - tepuk belakang aku , suruh nangis . Huhu . (Bajet aku ingat je kronologi situasi hari aku dilahirkan tu ). Btw, sebab aku dilahirkan 'songsang' , bukan nafsu 'songsang' , ok ? I'm not gay songsang , and I'm okay ! Heks . Aku keluar je , banyak pulak masalah yang timbulkan . Komplikasi yang pelbagai . Uhuk ! Malas nak taip panjang , sebab ini bukan entry tentang bidang perubatan , ini tentang menangis . Lalala . 

Baca lah yang ini kalau nak sangat pasal entry perubatan . Hikhik Smiles, relief, congratulations and applause do not begin when a child is born - they start when it cries. Without crying, the room becomes increasingly silent and the mood increasingly apprehensive; and for good reason - crying is a very positive sign of a new, healthy life; its absence is anything but that. Many factors and complex interactions go into the production of the sound that announces joyful, healthy childbirth.( Nak keterangan full boleh klik SINI YE KAWAN - KAWAN)


Hiasan semata . =)
See , crying is a very positive sign of a new born baby , ok ? Kalau baby tak menangis , maknanya , something is wrong with the baby . So , kalau kita pun tak menangis , mungkin memang ada yang tak kena dengan kita , kan ? Kalau kita menangis , petandanya kita ni memang manusia , ada hati , perasaan . Ada rasa sedih , gembira , terluka , bahagia dan bla , bla , bla . 


Bagi aku , air mata tu sebenarnya teman . Tak kira waktu kita gembira atau sedih . Selagi kita perlukan dia , selagi tu dia di sisi kita . Tak kan pernah berhenti mengalir . Kadang - kadang , bila aku menangis , aku rasa lega sangat . macam semua bebanan yang sarat dalam fikiran kita ni , mengalir keluar . Walaupun kita tak ada tempat nak luahkan perasaan atau kesedihan tu , tapi , dengan menangis , semua kekecewaan tu akan terubat sendiri .


Memang betul , menangis tak kan menyelesaikan masalah . Tapi , untuk selesaikan masalah , kita perlukan ketenangan . baru kita boleh fikir semula , jalan penyelesaiannya . Dengan menangis je kita dapat ketenangan . Tapi , jangnlah pulak menangis sampai air mata darah . Berpada lah . Huhu . Sambil tu jangan lupa tadah tangan minta doa agar diberi petunjuk daripada yang Maha Kuasa terhadap setiap masalah yang kita hadapi tu . Menangis mampu membuatkan kita bersungguh-sungguh dalam membuat permohonan tersebut . =)


Setiap kali aku menangis , aku mesti pejam kan mata . Dengan harapan , bila aku buka semula mata aku , semua masalah yang aku hadapi tu hilang bersama linangan air mata aku tu . Tapi , keadaan tetap sama bila aku buka semula mata . Aku tak hampa . Sebabnya , aku dapat satu semangat baru untuk terus hadapi setiap masalah dalam hidup aku tu . =)


Mungkin orang cakap kita lemah sebab selalu menangis . manja . Mengada - ngada . kenapa perlu peduli setiap kata - kata orang ? Kalau menangis mampu membantu meringankan tekanan kita , menangislah . jangan ego . Sebab itu Allah kurniakan kita air mata . Dengan menangis , kita akan sentiasa mengingati Dia . =)


p/s : Setiap masalah itu ada jalan penyelesaiannya . Sengaja aku Italic kan part bawah - bawah ni . Itu part yang touching nya . Hekhek .



No comments:

Menangis !

Holla ^^ Sekejap je masa berlalu . Dah petang . Hurm , tajuk entry touching je , kan ? Huhu . Saje je . Sekali - sekala kena jugak lah buat ayat - ayat touching ni . Baru hidup tu tak lupa diri , tak lupa Allah , berpijak di bumi yang nyata . Bla , bla , bla . Hehe . Pandai - pandai lah beringat , ye . Semua dah besar ! Hee ~


Kita selalu menangis bila diri dalam kesusahan or kesedihan je . Kadang - kadang boleh la jugak nak menangis kegembiraan , tapi , jarang lah . Selalunya bila gembira , kita tak kan menangis pun , tapi bersorak - sorai bagai nak rak macam nak pecah dinding rumah tu , iye lah ! Huehue . Manusia memang cepat lupa daratan . Hukhuk !


" Jangan biarkan ibu bapa menangis kerana kegagalan anda , biarkan lah mereka menangis kerana kejayaan anda ! "


Sampai sekarang , kata - kata ni melekat lagi dalam kepala dan otak aku lah yang paling pentingnya , kan . Akal pun nampaknya masih waras , mampu lagi mengingat setiap bait kata - kata tu even dah setahun lebih tinggal zaman persekolahan , alam kanak - kanak Ribena ! Wee~ 


Sweet tak ? =p
Bila kita dah besar , aku hairan , kenapa setiap kali aku menangis , orang mesti akan cakap , "janganlah menangis". Padahal , masa aku mula - mula lahir , doktor yang sambut aku tepuk - tepuk belakang aku , suruh nangis . Huhu . (Bajet aku ingat je kronologi situasi hari aku dilahirkan tu ). Btw, sebab aku dilahirkan 'songsang' , bukan nafsu 'songsang' , ok ? I'm not gay songsang , and I'm okay ! Heks . Aku keluar je , banyak pulak masalah yang timbulkan . Komplikasi yang pelbagai . Uhuk ! Malas nak taip panjang , sebab ini bukan entry tentang bidang perubatan , ini tentang menangis . Lalala . 

Baca lah yang ini kalau nak sangat pasal entry perubatan . Hikhik Smiles, relief, congratulations and applause do not begin when a child is born - they start when it cries. Without crying, the room becomes increasingly silent and the mood increasingly apprehensive; and for good reason - crying is a very positive sign of a new, healthy life; its absence is anything but that. Many factors and complex interactions go into the production of the sound that announces joyful, healthy childbirth.( Nak keterangan full boleh klik SINI YE KAWAN - KAWAN)


Hiasan semata . =)
See , crying is a very positive sign of a new born baby , ok ? Kalau baby tak menangis , maknanya , something is wrong with the baby . So , kalau kita pun tak menangis , mungkin memang ada yang tak kena dengan kita , kan ? Kalau kita menangis , petandanya kita ni memang manusia , ada hati , perasaan . Ada rasa sedih , gembira , terluka , bahagia dan bla , bla , bla . 


Bagi aku , air mata tu sebenarnya teman . Tak kira waktu kita gembira atau sedih . Selagi kita perlukan dia , selagi tu dia di sisi kita . Tak kan pernah berhenti mengalir . Kadang - kadang , bila aku menangis , aku rasa lega sangat . macam semua bebanan yang sarat dalam fikiran kita ni , mengalir keluar . Walaupun kita tak ada tempat nak luahkan perasaan atau kesedihan tu , tapi , dengan menangis , semua kekecewaan tu akan terubat sendiri .


Memang betul , menangis tak kan menyelesaikan masalah . Tapi , untuk selesaikan masalah , kita perlukan ketenangan . baru kita boleh fikir semula , jalan penyelesaiannya . Dengan menangis je kita dapat ketenangan . Tapi , jangnlah pulak menangis sampai air mata darah . Berpada lah . Huhu . Sambil tu jangan lupa tadah tangan minta doa agar diberi petunjuk daripada yang Maha Kuasa terhadap setiap masalah yang kita hadapi tu . Menangis mampu membuatkan kita bersungguh-sungguh dalam membuat permohonan tersebut . =)


Setiap kali aku menangis , aku mesti pejam kan mata . Dengan harapan , bila aku buka semula mata aku , semua masalah yang aku hadapi tu hilang bersama linangan air mata aku tu . Tapi , keadaan tetap sama bila aku buka semula mata . Aku tak hampa . Sebabnya , aku dapat satu semangat baru untuk terus hadapi setiap masalah dalam hidup aku tu . =)


Mungkin orang cakap kita lemah sebab selalu menangis . manja . Mengada - ngada . kenapa perlu peduli setiap kata - kata orang ? Kalau menangis mampu membantu meringankan tekanan kita , menangislah . jangan ego . Sebab itu Allah kurniakan kita air mata . Dengan menangis , kita akan sentiasa mengingati Dia . =)


p/s : Setiap masalah itu ada jalan penyelesaiannya . Sengaja aku Italic kan part bawah - bawah ni . Itu part yang touching nya . Hekhek .



No comments:




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...