Kahwin Muda

Holla ^^ Kenapa kan bila remaja ( macam aku ) cakap nak kahwin , mesti orang akan cakap , "euww,gatalnya kau!" Hisy! Bila aku couple, orang mesti cakap macam ni pulak, "kenapa kau tak kahwin je? Kawan lama - lama macam tu pun bukannya elok." Heh! Macam mana tu ? Aku nak kahwin orang cakap gatal . Wawawa . Musykil aku . Apa sebenarnya yang orang cuba sampaikan dekat aku ni , ha? Adeeh . =.=


Kenapa entah aku tiba - tiba tulis entry macam gampang ni . Entry pasai nak kahwin bagai segala . Cukup duit dah ke? Thee . Cukup sedia dah ke? Hee . Cukup besar dah ke? Aik , umur 19 pun tak cukup besar lagi ke? 0.o  Hekhek . Paling penting , ada calon dah ke?? ( Ehem . Soklan macam ni motif sebenarnya nak kata aku ni tak laku ke, hah? ) Ada calon ke , tak ada calon ke , itu bukan soalnya , yang penting niat tu mau ada . Kalau ada calon sekalipun , tapi tak dak niat nak kahwin pun , tak dak guna jugak . Keh keh keh . Calon boleh cari . ( Paksa mak suruh cari) >____<

Bila bersoal sembang dengan kawan - kawan , mostly , semua cakap kalau boleh nak kahwin awal . Tapi ! Mesti ada tapi jugak tau , "kau ingat mak bapak aku nak kasi aku kahwin ke?" atau " kau ingat mak bapak aku sporting sangat?" atau "kau ingat mak bapak aku suka ke kalau aku kawin awal?" atau ?? Berapa banyak atau dah aku pakai . Ye , aku ingat . Aku ingat yang bahawasanya mak bapak aku pun tak bagi aku kahwin awal . Kui kui kui . T.T

Persoalannya , kenapa mak bapak zaman sekarang susah nak buat decision kalau anak mereka nak kahwin awal ? Zaman dulu - dulu orang kahwin awal , rileks jep . Huhu . Kenapa kahwin awal selalu dipertikaikan dan dicop sebagai 'gatal'? Huhu . Kahwin tu ibadah , kenapa mesti ada stereotype kahwin awal sebagai gatal . Hoho .

Ada satu program yang dibuat dekat kampus aku ni , beberapa hari lepas . Naib johan Imam Muda datang menjayakan program ni . Beliau pun kahwin awal . Apa yang aku suka dengar , beliau cakap macam ni , " saya sejak kahwin , pointer saya naik tau." Hah . Beliau pun kahwin muda woo . Huhu . Tengah belajar lagi hah dah kahwin . Thee .

Lepas tu , bila forum ke , debate ke , nak tulis esei untuk subjek BEL ke , mesti tajuk yang akan diberi , early marriage . Thee . See , betapa isu kahwin awal ni hangat diperdebat , menjadi tanda tanya sungguh laa . Heh . ( Macam mana lah aku tak terasa nak kahwin awal . Nak - nak bila debate aku ni parti kerajaan . Aku menyokong kahwin awal ni ) Huhu . 

Kenapa nak sangat kahwin awal ? Orang lain aku tak tau lah , tapi , kalau aku , aku nak kahwin awal sebab aku malas belajar dah . =.= Hahaha . Lepas tu , sebab aku boleh duduk rumah 24 jam 7 hari seminggu tanpa ada bebanan assignment bertimbun - timbun . Sebab lain jugak , aku teringin nak kahwin awal pasai aku jeles ada kawan aku dah kahwin dah . T.T huahuahua . Sebab tak munasabah langsung . Thee . 

Sebab yang sepatutnya , boleh mengelak fitnah dan maksiat . Zaman remaja ni lah zaman paling mencabar . Nafsu yang kawal semua . Pengaruh kawan paling berkuasa . Buat kerja aku ( remaja ) tak pernah fikir dua kali dah . Main belasah sedap rasa kepala lutut je nak buat hape pun . Hee . Yang penting aku enjoy . Huk huk . Contoh paling mudah , bila couple lah . Huhu . Macam - macam benda pelik membelenggu diri . Dilemma sungguh . T.T

Kalau kahwin nak baju pengantin yg gorgeous cm gini gak.........=p
Tapi , nak kahwin bukan soal mudah . Sebab tu lah agaknya mak bapak selalunya akan bantah sekeras - kerasnya . Tambah - tambah kalau anak macam aku ni . Buat kerja rumah pun terkial - kial ada hati nak kahwin muda . Huhu . Masak pun failed lagi . Tapi , masak megi aku tak failed . Thee . Nasihat aku untuk diri sendiri , baik kau blajo betul - betul dulu , cari kerja gaji beso beso , jaga diri elok - elok dulu lepas tu baru fikir bab kahwin . Kan , kan . =)

p/s : Teringin nak kahwin muda kot la pointer aku sem ni 4.0 ke . Keh keh keh . =p


6 comments:

~ NANA ~ said...

actually kawen awal bagus if dpt calon yg betol...blh elakkn maksiat n sambung zuriat :) especially pompuan mesti nak ade org jaga kite elok2 kn? :)

iena_mieyna ^^ said...

=) betul3...mesti lah nak lelaki yg boleh jaga kite...hehe

Zaza said...

ish. bile awak ckp pasal ni, saye pon terfikir. 'nak kawen awal jugak lah' haaa.. nasib baik mak n bapak i x bantah klu nak kawen awal [agak je] - pftt sy baru 18 ye! harrr..

moh jenput tgk blog kite wei!

zaza

iena_mieyna ^^ said...

zaza:hehe..act,sy pun thn ni baru nak ckup 19..kihkih...best la cm gitu..ce try tanya mak bapak u, ley tak lau u nak kahwin awal?hekhek

BuLat i2 CirCLE said...

sume boley kawen awal low belah pompuan xletak hantrn mahal2..hahahaha

iena_mieyna ^^ said...

bulat: err...no komen..huahua....

Kahwin Muda

Holla ^^ Kenapa kan bila remaja ( macam aku ) cakap nak kahwin , mesti orang akan cakap , "euww,gatalnya kau!" Hisy! Bila aku couple, orang mesti cakap macam ni pulak, "kenapa kau tak kahwin je? Kawan lama - lama macam tu pun bukannya elok." Heh! Macam mana tu ? Aku nak kahwin orang cakap gatal . Wawawa . Musykil aku . Apa sebenarnya yang orang cuba sampaikan dekat aku ni , ha? Adeeh . =.=


Kenapa entah aku tiba - tiba tulis entry macam gampang ni . Entry pasai nak kahwin bagai segala . Cukup duit dah ke? Thee . Cukup sedia dah ke? Hee . Cukup besar dah ke? Aik , umur 19 pun tak cukup besar lagi ke? 0.o  Hekhek . Paling penting , ada calon dah ke?? ( Ehem . Soklan macam ni motif sebenarnya nak kata aku ni tak laku ke, hah? ) Ada calon ke , tak ada calon ke , itu bukan soalnya , yang penting niat tu mau ada . Kalau ada calon sekalipun , tapi tak dak niat nak kahwin pun , tak dak guna jugak . Keh keh keh . Calon boleh cari . ( Paksa mak suruh cari) >____<

Bila bersoal sembang dengan kawan - kawan , mostly , semua cakap kalau boleh nak kahwin awal . Tapi ! Mesti ada tapi jugak tau , "kau ingat mak bapak aku nak kasi aku kahwin ke?" atau " kau ingat mak bapak aku sporting sangat?" atau "kau ingat mak bapak aku suka ke kalau aku kawin awal?" atau ?? Berapa banyak atau dah aku pakai . Ye , aku ingat . Aku ingat yang bahawasanya mak bapak aku pun tak bagi aku kahwin awal . Kui kui kui . T.T

Persoalannya , kenapa mak bapak zaman sekarang susah nak buat decision kalau anak mereka nak kahwin awal ? Zaman dulu - dulu orang kahwin awal , rileks jep . Huhu . Kenapa kahwin awal selalu dipertikaikan dan dicop sebagai 'gatal'? Huhu . Kahwin tu ibadah , kenapa mesti ada stereotype kahwin awal sebagai gatal . Hoho .

Ada satu program yang dibuat dekat kampus aku ni , beberapa hari lepas . Naib johan Imam Muda datang menjayakan program ni . Beliau pun kahwin awal . Apa yang aku suka dengar , beliau cakap macam ni , " saya sejak kahwin , pointer saya naik tau." Hah . Beliau pun kahwin muda woo . Huhu . Tengah belajar lagi hah dah kahwin . Thee .

Lepas tu , bila forum ke , debate ke , nak tulis esei untuk subjek BEL ke , mesti tajuk yang akan diberi , early marriage . Thee . See , betapa isu kahwin awal ni hangat diperdebat , menjadi tanda tanya sungguh laa . Heh . ( Macam mana lah aku tak terasa nak kahwin awal . Nak - nak bila debate aku ni parti kerajaan . Aku menyokong kahwin awal ni ) Huhu . 

Kenapa nak sangat kahwin awal ? Orang lain aku tak tau lah , tapi , kalau aku , aku nak kahwin awal sebab aku malas belajar dah . =.= Hahaha . Lepas tu , sebab aku boleh duduk rumah 24 jam 7 hari seminggu tanpa ada bebanan assignment bertimbun - timbun . Sebab lain jugak , aku teringin nak kahwin awal pasai aku jeles ada kawan aku dah kahwin dah . T.T huahuahua . Sebab tak munasabah langsung . Thee . 

Sebab yang sepatutnya , boleh mengelak fitnah dan maksiat . Zaman remaja ni lah zaman paling mencabar . Nafsu yang kawal semua . Pengaruh kawan paling berkuasa . Buat kerja aku ( remaja ) tak pernah fikir dua kali dah . Main belasah sedap rasa kepala lutut je nak buat hape pun . Hee . Yang penting aku enjoy . Huk huk . Contoh paling mudah , bila couple lah . Huhu . Macam - macam benda pelik membelenggu diri . Dilemma sungguh . T.T

Kalau kahwin nak baju pengantin yg gorgeous cm gini gak.........=p
Tapi , nak kahwin bukan soal mudah . Sebab tu lah agaknya mak bapak selalunya akan bantah sekeras - kerasnya . Tambah - tambah kalau anak macam aku ni . Buat kerja rumah pun terkial - kial ada hati nak kahwin muda . Huhu . Masak pun failed lagi . Tapi , masak megi aku tak failed . Thee . Nasihat aku untuk diri sendiri , baik kau blajo betul - betul dulu , cari kerja gaji beso beso , jaga diri elok - elok dulu lepas tu baru fikir bab kahwin . Kan , kan . =)

p/s : Teringin nak kahwin muda kot la pointer aku sem ni 4.0 ke . Keh keh keh . =p


6 comments:

~ NANA ~ said...

actually kawen awal bagus if dpt calon yg betol...blh elakkn maksiat n sambung zuriat :) especially pompuan mesti nak ade org jaga kite elok2 kn? :)

iena_mieyna ^^ said...

=) betul3...mesti lah nak lelaki yg boleh jaga kite...hehe

Zaza said...

ish. bile awak ckp pasal ni, saye pon terfikir. 'nak kawen awal jugak lah' haaa.. nasib baik mak n bapak i x bantah klu nak kawen awal [agak je] - pftt sy baru 18 ye! harrr..

moh jenput tgk blog kite wei!

zaza

iena_mieyna ^^ said...

zaza:hehe..act,sy pun thn ni baru nak ckup 19..kihkih...best la cm gitu..ce try tanya mak bapak u, ley tak lau u nak kahwin awal?hekhek

BuLat i2 CirCLE said...

sume boley kawen awal low belah pompuan xletak hantrn mahal2..hahahaha

iena_mieyna ^^ said...

bulat: err...no komen..huahua....




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...