Kenapa Orang Suka Mengumpat ?

Holla ^^ Tajuk nak kenapa sajaaa .. Bahasa Utara nya boleh ganti dengan "Awat". Hehe . Ehem . Sapa tak pernah mengumpat ? Angkat tangan macam Usop cepaaattt ! Tipu laaa . Tak baik tau menipu . Dosa . Huhu . Sedar atau tak sedar kita sebagai manusia yang biasa - biasa ni mesti pernah lah mengumpat . Tak mengumpat guna mulut pun , pakai hati pun dah cukup . mengumpat dalam hati . Haa , mengumpat jugak tu namanya . Hoho 

Terfikir jugak , apa sebab musabab kita mengumpat ? Biasanya , kita akan ada seorang mangsa untuk diumpat . Hee ~ Jahatnya . Cubalah bila duduk saja - saja tu berzikir ke , nyanyi lagu nasyid ke . Dapat jugak pahala . ( Ok , kena batang hidung sendiri ) Ehem . Mungkin sebab nya ialah ...

1 - Tak puas hati
Ini memang tak boleh elak . Dalam sehari , memang senantiasa je akan ada manusia yang bajet diri dia suci untuk buat hati orang lain sakit . Tak kisah arh dia sakitkan hati dari segi apa pun . Kata - kata , kelakuan , mimik muka . Whatever lah . Asalkan yang memang buat orang sakit hati sangat . Grr . Kadang - kadang berhadapan dengan orang macam ni , tangan rasa ringan je . Huhu .

2 - Menyampah
Orang kalau dah tak suka , buat lah baik macam mana pun , semuanya buruk belaka . Takkan ada yang baik dah dekat mata dia . Huhu . Sebab tu pepatah Melayu cakap , buat baik berpada - pada , buat jahat jangan sekali - kali , tau ? Selalunya golongan yang suka buat orang menyampah ni lah golongan yang bakal diumpat . Hoho . Aku menyampah dengan orang suka mengata orang , tapi diri dia sendiri pun sama . mencii! Heh .


3 - Gedik
Ini memang lumrah alam . Aku pun gedik jugak . Kadang - kadang , ok ? =.= ( Takkan nak puji diri sendiri baik pulakk . Please lah . Macam desperate sangat macam tu . huhu ) Tapi tak menahan arh kalau yang jenis gedik memang luar remote kawalan . Hisy ! Rimas kot . Bila tegur , makin menjadi pulak . Senang cerita , aku diamkan je lepas tu aku mengutuk dia ramai - ramai dekat belakang . hahaha . Kejamnya ! Bila nak insaf ? >_<

Sapa je yang suka orang gedik .... hoho

TAPI

                             Gedik - gedik pun comel , tak pe kan ? >_<

4 - Mulut longkang
Cakap memang tak pernah bertapis . Memang arh jujur , tapi terlampau jujur pun payah jugak . At least , sebelum cakap tu tapis - tapis la jugak . Huhu . Orang cakap tak bertapis ni patut dilatih oleh FINAS agaknya tentang cara - cara penapisan . Huhu . Main belasah sedap mulut dia je nak cakap . Almaklumlah , dalam dunia ni , dia sorang je ada mulut . Hoho . Bila orang sound balik , tau pulak nak angin ahmar satu badan . Heh .

5 - Hobi
Haha . Mungkin ada orang yang mengumpat sebab hobi dia agaknya . Terasa selesa dan nyaman bila dapat mengumpat . =p

Jagalah tingkah laku sendiri supaya tak buat orang sakit hati , dan hati sendiri pun tak sakit sebab selalu jadi bahan umpatan . Thee ~ Sabar separuh daripada IMAN . =)

p/s : Saya budak baik tak suka mengumpat . ;) Hikhik .





6 comments:

CintaZulaikha said...

ye ker da tak ngumpat??....hihihi.

Nora Shahaira said...

baru dengar kuliah semalam citer pasal ngumpat-ngumpat ni..pedih seksaan di kubur nanti..nauzubillah..akak KLIK HB..nanti sudi2 klik akak punye ye..

the name used said...

kita bukan satu geng mengumpat ke? haha

iena_mieyna ^^ said...

cintazulaikha : hehe..betulll akak..kdg2 je saya 'ter' ngumpat..hiks

nora shahaira : =) thanks akak .. t saya klik yg akak lak...

sofia blurp2 : boleh diam x? simpan rahsia laaa.... >_<

She's retarded said...

mengumpat lagi berdosa besar dari membunuh

iena_mieyna ^^ said...

retarded : betul3 ...=)

Kenapa Orang Suka Mengumpat ?

Holla ^^ Tajuk nak kenapa sajaaa .. Bahasa Utara nya boleh ganti dengan "Awat". Hehe . Ehem . Sapa tak pernah mengumpat ? Angkat tangan macam Usop cepaaattt ! Tipu laaa . Tak baik tau menipu . Dosa . Huhu . Sedar atau tak sedar kita sebagai manusia yang biasa - biasa ni mesti pernah lah mengumpat . Tak mengumpat guna mulut pun , pakai hati pun dah cukup . mengumpat dalam hati . Haa , mengumpat jugak tu namanya . Hoho 

Terfikir jugak , apa sebab musabab kita mengumpat ? Biasanya , kita akan ada seorang mangsa untuk diumpat . Hee ~ Jahatnya . Cubalah bila duduk saja - saja tu berzikir ke , nyanyi lagu nasyid ke . Dapat jugak pahala . ( Ok , kena batang hidung sendiri ) Ehem . Mungkin sebab nya ialah ...

1 - Tak puas hati
Ini memang tak boleh elak . Dalam sehari , memang senantiasa je akan ada manusia yang bajet diri dia suci untuk buat hati orang lain sakit . Tak kisah arh dia sakitkan hati dari segi apa pun . Kata - kata , kelakuan , mimik muka . Whatever lah . Asalkan yang memang buat orang sakit hati sangat . Grr . Kadang - kadang berhadapan dengan orang macam ni , tangan rasa ringan je . Huhu .

2 - Menyampah
Orang kalau dah tak suka , buat lah baik macam mana pun , semuanya buruk belaka . Takkan ada yang baik dah dekat mata dia . Huhu . Sebab tu pepatah Melayu cakap , buat baik berpada - pada , buat jahat jangan sekali - kali , tau ? Selalunya golongan yang suka buat orang menyampah ni lah golongan yang bakal diumpat . Hoho . Aku menyampah dengan orang suka mengata orang , tapi diri dia sendiri pun sama . mencii! Heh .


3 - Gedik
Ini memang lumrah alam . Aku pun gedik jugak . Kadang - kadang , ok ? =.= ( Takkan nak puji diri sendiri baik pulakk . Please lah . Macam desperate sangat macam tu . huhu ) Tapi tak menahan arh kalau yang jenis gedik memang luar remote kawalan . Hisy ! Rimas kot . Bila tegur , makin menjadi pulak . Senang cerita , aku diamkan je lepas tu aku mengutuk dia ramai - ramai dekat belakang . hahaha . Kejamnya ! Bila nak insaf ? >_<

Sapa je yang suka orang gedik .... hoho

TAPI

                             Gedik - gedik pun comel , tak pe kan ? >_<

4 - Mulut longkang
Cakap memang tak pernah bertapis . Memang arh jujur , tapi terlampau jujur pun payah jugak . At least , sebelum cakap tu tapis - tapis la jugak . Huhu . Orang cakap tak bertapis ni patut dilatih oleh FINAS agaknya tentang cara - cara penapisan . Huhu . Main belasah sedap mulut dia je nak cakap . Almaklumlah , dalam dunia ni , dia sorang je ada mulut . Hoho . Bila orang sound balik , tau pulak nak angin ahmar satu badan . Heh .

5 - Hobi
Haha . Mungkin ada orang yang mengumpat sebab hobi dia agaknya . Terasa selesa dan nyaman bila dapat mengumpat . =p

Jagalah tingkah laku sendiri supaya tak buat orang sakit hati , dan hati sendiri pun tak sakit sebab selalu jadi bahan umpatan . Thee ~ Sabar separuh daripada IMAN . =)

p/s : Saya budak baik tak suka mengumpat . ;) Hikhik .





6 comments:

CintaZulaikha said...

ye ker da tak ngumpat??....hihihi.

Nora Shahaira said...

baru dengar kuliah semalam citer pasal ngumpat-ngumpat ni..pedih seksaan di kubur nanti..nauzubillah..akak KLIK HB..nanti sudi2 klik akak punye ye..

the name used said...

kita bukan satu geng mengumpat ke? haha

iena_mieyna ^^ said...

cintazulaikha : hehe..betulll akak..kdg2 je saya 'ter' ngumpat..hiks

nora shahaira : =) thanks akak .. t saya klik yg akak lak...

sofia blurp2 : boleh diam x? simpan rahsia laaa.... >_<

She's retarded said...

mengumpat lagi berdosa besar dari membunuh

iena_mieyna ^^ said...

retarded : betul3 ...=)




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...