Mulut Tempayan boleh ditutup , Mulut manusia ??

Holla ^^ Tajuk macam soklan Bahasa Melayu bahagian tatabahasa dan peribahasa . Keh keh keh . Aku mula kenal tempayan masa aku balik kampong . Dah lama daahh . Darjah berapa entah time tu ,aku pun tak ingat . Nenek aku letak tempayan tu dalam bilik air . Aku pun tak tau ape motif , yang aku tau aku pernah kena marah sebab aku masuk berendam dalam tempayan tu . Haha . Aku ingat motif nenek aku letak tempayan tu untuk aku berendam lah , kot . =.= 

Ni lah tempayan..Kot ada yang tak kenal.. Hehe
 Mulut tempayan kita boleh tutup . Tutup dengan ape ? Nenek aku tutup dengan talam . Lepas tu tindih talam tu dengan bata ke batu entah . Huhu . Ala , motif dia sebab tak nak aku bukak arh tu . Maklum lah , cucu comel yang hyperactive macam aku ni memang kena jaga betul – betul . Hekhek .  Tak larat dah asyik nak cerita pasal tempayan . Tak menarik langsung . Hoho . Sebenarnya, sejak – sejak aku balik rumah ni , cuti lama – lama tanpa aktiviti berfaedah , macam – macam pulak aku fikir . Huhu . Kenangan – kenangan lama – lama pun terimbau balik . Sebab aku rindu kawan – kawan kot . Duduk rumah ni aku tak ada kawan . Duduk pulak rumah taman hantu macam ni . Tak kenal sangat masyarakt sekeliling ni . Huhu . Dahl ah tak da kawan sebaya aku pun . Sumpah bosan ! Kawan – kawanku , Ain , Beyla , Sofia , Yana , Azim and Afaf …. Gue kangan bangat sih sama kamu semuaaaa …… Sobs , sobs ….

Ok , berbalik kepada tajuk entry , mulut manusia . Pernah dengar tak perkataan mulut longkang ? Choii . Tak suke tau orang mulut longkang ni …. Cakap sesedap rasa dia je . Menyampah I ! Huhu . Dekat uni sekarang , Alhamdulillah lah tak pernah jumpa , ( ada jugak tapi seorang dua je kot yang aku pernah jumpa) Huhu . Tapi , time sekolah .. Tak perlu Tanya , ramaaiii sangat sampai aku pun naik menyampah . Huhu . Lelaki and perempuan sama je . Jantina je beza . Huh !

1 – Pelik
Ni bukan jenis pelik sebab aku style macam Lady Gaga or what so ever , tapi sebab aku ni jenis pergi mana – mana pun sorang – sorang je kecuali time outing , and lunch dekat dewan makan asrama . Time dinner kadang – kadang pun aku turun sorang – sorang sebab aku jenis tapau je. So , setakat nak turun tapau nasi tu aku rasa tak perlu kot aku nak turun berdua atau bergerombolan , kan ? huhu . Time prep malam or siang ( ni kes normal bagi pelajar asrama ada prep ) , aku still akan turun pergi kelas sorang – sorang . Kadang2 je aku turun ramai – ramai atau berkawan . Huhu . Bagi aku benda ni normal , tapi , tak sangka pulak bagi orang lain pelik .

Aku tak kisah pun orang nak cakap aku pelik , tapi , sampai ada satu masa , sorang minah kepoh dating and cakap pada aku , “Kau ni jalan sorang2 sebab nak tarik perhatian orang eh ? “ dan reaksi aku , ????? . What the hell is this minah kepohchi . Huhu . Sampaiii hatii . Apa kaitan keseorangan aku dengan nak tarik perhatian orang , entah . Huhu . Aku jalan sorang2 pun ada masalah kah ? Tapi waktu tu aku diam je sebab aku tau , susah nak puaskan hati semua orang . Huhu . Memang nampak macam aku lonely , tapi , setakat pergi kelas , prep , makan malam sorang2 tu ape yang peliknya entah . Aku bukan loneliness lah . Aku still ada best friend , aku ada kawan2 cuma aku tak lah setiap masa dengan dia orang . Huhu . Salah satu penyebabnya , sebab aku tak nak menyusahkan dia orang dan aku pun tak suka dia orang menyusahkan aku . Huhu .

Aku ni jenis lambat bersiap , memang lambat segala benda lah al-kisahnya kan . Huhu . Sebab aku sedar yang aku ni lambatlah , aku tak suka kalau kawan – kawan aku tunggu nak turun prep or pergi kelas . Memang menyusahkan dia orang so , memang dia orang pun dah tau cara aku . Just jumpa dekat kelas and balik kelas sama – sama je lah . Huhu .

2 – Cakap lepas
Erm , ni pun salah satu mulut orang jugak . Huhu . Memang selalu lah , dekat mana – mana akan jumpa manusia jenis ni . Cakap ikot diaaa ja , bajet dia betul + bagus . Tak kira tempat , main cakap je . Orang tua – tua pesan dah , cakap siang pandang2 , cakap malam dengar2 . Hoho . Bila kena bidas balik , orang jenis ni biasanya akan melenting balik . Tak paham betul aku . Hoho . Penah jumpa kawan yang macam ni  jugak time sekolah . Sekelas . Perempuan . Tu yang paling tak tahan . Kawan sendiri mengutuk kawan sendiri . Depan kita macam baik je . Hipokrit betul . Huh ! Dahl ah mengutuk aku depan kawan baik aku , memang silap besar lah . Huhu . Aku tak kisah pun dia nak mengutuk aku , yang tak menahannya bila libatkan sampai family aku . Haiiii . Memang mahal sangaatt lah insurans mulut minah ni . Huhu . Tak pe lah , dekat akhirat settle lain lah . Huhu .

Memang tak beringat betul , memfitnah orang tu dosanya ibarat membunuh . Huhu . Malas nak gaduh – gaduh walaupun time tu hampir melayang sebungkus milo ais ke muka beliau . Hiks . Aku ni manusia jugak . Sabar pun ada batasannya . Huhu . Tak pe lah , macam orang selalu pesan , selagi kita boleh bersabar , kita bersabarlah . Tak rugi . =) Walau pun mungkin ada masanya kita akan hampir hilang kawalan dan kewarasan bila sabar dah sampai di penghujung garisan .

3 – Banyak pulak aku nak cerita . Huhu . Antara pengalaman dekat sekolah , berdepan dengan kerenah kawan – kawan . Macam – macam . Dunia remaja memang mencabar . Apa pun , bukan semua kawan macam tu . Tetap ada yang baik , banyak membantu , memahami . Bergantung pada diri sendiri , kawan macam mana yang aku nak cari . Kadang – kadang rasa macam lawak pun ada bila dikenang – kenang balik . Dalam pahit tetap ada manisnya . Hehehe . ( Ayat memang tak boleh blah.. ) Kah kah kah .

p/s : Jaga mulut , jaga bahasa . Hidup bahagia aman sentosa . Hehehe . =)


  

3 comments:

sayanakhiburan said...

Mulut tempayan boleh ditutup, mulut manusia, macam buaya... huhuhu

RM132.22 : Earning Dari Ipanelonline

iena_mieyna ^^ said...

=) mcm buaya??hehehe...

Anonymous said...

awal yang baik

Mulut Tempayan boleh ditutup , Mulut manusia ??

Holla ^^ Tajuk macam soklan Bahasa Melayu bahagian tatabahasa dan peribahasa . Keh keh keh . Aku mula kenal tempayan masa aku balik kampong . Dah lama daahh . Darjah berapa entah time tu ,aku pun tak ingat . Nenek aku letak tempayan tu dalam bilik air . Aku pun tak tau ape motif , yang aku tau aku pernah kena marah sebab aku masuk berendam dalam tempayan tu . Haha . Aku ingat motif nenek aku letak tempayan tu untuk aku berendam lah , kot . =.= 

Ni lah tempayan..Kot ada yang tak kenal.. Hehe
 Mulut tempayan kita boleh tutup . Tutup dengan ape ? Nenek aku tutup dengan talam . Lepas tu tindih talam tu dengan bata ke batu entah . Huhu . Ala , motif dia sebab tak nak aku bukak arh tu . Maklum lah , cucu comel yang hyperactive macam aku ni memang kena jaga betul – betul . Hekhek .  Tak larat dah asyik nak cerita pasal tempayan . Tak menarik langsung . Hoho . Sebenarnya, sejak – sejak aku balik rumah ni , cuti lama – lama tanpa aktiviti berfaedah , macam – macam pulak aku fikir . Huhu . Kenangan – kenangan lama – lama pun terimbau balik . Sebab aku rindu kawan – kawan kot . Duduk rumah ni aku tak ada kawan . Duduk pulak rumah taman hantu macam ni . Tak kenal sangat masyarakt sekeliling ni . Huhu . Dahl ah tak da kawan sebaya aku pun . Sumpah bosan ! Kawan – kawanku , Ain , Beyla , Sofia , Yana , Azim and Afaf …. Gue kangan bangat sih sama kamu semuaaaa …… Sobs , sobs ….

Ok , berbalik kepada tajuk entry , mulut manusia . Pernah dengar tak perkataan mulut longkang ? Choii . Tak suke tau orang mulut longkang ni …. Cakap sesedap rasa dia je . Menyampah I ! Huhu . Dekat uni sekarang , Alhamdulillah lah tak pernah jumpa , ( ada jugak tapi seorang dua je kot yang aku pernah jumpa) Huhu . Tapi , time sekolah .. Tak perlu Tanya , ramaaiii sangat sampai aku pun naik menyampah . Huhu . Lelaki and perempuan sama je . Jantina je beza . Huh !

1 – Pelik
Ni bukan jenis pelik sebab aku style macam Lady Gaga or what so ever , tapi sebab aku ni jenis pergi mana – mana pun sorang – sorang je kecuali time outing , and lunch dekat dewan makan asrama . Time dinner kadang – kadang pun aku turun sorang – sorang sebab aku jenis tapau je. So , setakat nak turun tapau nasi tu aku rasa tak perlu kot aku nak turun berdua atau bergerombolan , kan ? huhu . Time prep malam or siang ( ni kes normal bagi pelajar asrama ada prep ) , aku still akan turun pergi kelas sorang – sorang . Kadang2 je aku turun ramai – ramai atau berkawan . Huhu . Bagi aku benda ni normal , tapi , tak sangka pulak bagi orang lain pelik .

Aku tak kisah pun orang nak cakap aku pelik , tapi , sampai ada satu masa , sorang minah kepoh dating and cakap pada aku , “Kau ni jalan sorang2 sebab nak tarik perhatian orang eh ? “ dan reaksi aku , ????? . What the hell is this minah kepohchi . Huhu . Sampaiii hatii . Apa kaitan keseorangan aku dengan nak tarik perhatian orang , entah . Huhu . Aku jalan sorang2 pun ada masalah kah ? Tapi waktu tu aku diam je sebab aku tau , susah nak puaskan hati semua orang . Huhu . Memang nampak macam aku lonely , tapi , setakat pergi kelas , prep , makan malam sorang2 tu ape yang peliknya entah . Aku bukan loneliness lah . Aku still ada best friend , aku ada kawan2 cuma aku tak lah setiap masa dengan dia orang . Huhu . Salah satu penyebabnya , sebab aku tak nak menyusahkan dia orang dan aku pun tak suka dia orang menyusahkan aku . Huhu .

Aku ni jenis lambat bersiap , memang lambat segala benda lah al-kisahnya kan . Huhu . Sebab aku sedar yang aku ni lambatlah , aku tak suka kalau kawan – kawan aku tunggu nak turun prep or pergi kelas . Memang menyusahkan dia orang so , memang dia orang pun dah tau cara aku . Just jumpa dekat kelas and balik kelas sama – sama je lah . Huhu .

2 – Cakap lepas
Erm , ni pun salah satu mulut orang jugak . Huhu . Memang selalu lah , dekat mana – mana akan jumpa manusia jenis ni . Cakap ikot diaaa ja , bajet dia betul + bagus . Tak kira tempat , main cakap je . Orang tua – tua pesan dah , cakap siang pandang2 , cakap malam dengar2 . Hoho . Bila kena bidas balik , orang jenis ni biasanya akan melenting balik . Tak paham betul aku . Hoho . Penah jumpa kawan yang macam ni  jugak time sekolah . Sekelas . Perempuan . Tu yang paling tak tahan . Kawan sendiri mengutuk kawan sendiri . Depan kita macam baik je . Hipokrit betul . Huh ! Dahl ah mengutuk aku depan kawan baik aku , memang silap besar lah . Huhu . Aku tak kisah pun dia nak mengutuk aku , yang tak menahannya bila libatkan sampai family aku . Haiiii . Memang mahal sangaatt lah insurans mulut minah ni . Huhu . Tak pe lah , dekat akhirat settle lain lah . Huhu .

Memang tak beringat betul , memfitnah orang tu dosanya ibarat membunuh . Huhu . Malas nak gaduh – gaduh walaupun time tu hampir melayang sebungkus milo ais ke muka beliau . Hiks . Aku ni manusia jugak . Sabar pun ada batasannya . Huhu . Tak pe lah , macam orang selalu pesan , selagi kita boleh bersabar , kita bersabarlah . Tak rugi . =) Walau pun mungkin ada masanya kita akan hampir hilang kawalan dan kewarasan bila sabar dah sampai di penghujung garisan .

3 – Banyak pulak aku nak cerita . Huhu . Antara pengalaman dekat sekolah , berdepan dengan kerenah kawan – kawan . Macam – macam . Dunia remaja memang mencabar . Apa pun , bukan semua kawan macam tu . Tetap ada yang baik , banyak membantu , memahami . Bergantung pada diri sendiri , kawan macam mana yang aku nak cari . Kadang – kadang rasa macam lawak pun ada bila dikenang – kenang balik . Dalam pahit tetap ada manisnya . Hehehe . ( Ayat memang tak boleh blah.. ) Kah kah kah .

p/s : Jaga mulut , jaga bahasa . Hidup bahagia aman sentosa . Hehehe . =)


  

3 comments:

sayanakhiburan said...

Mulut tempayan boleh ditutup, mulut manusia, macam buaya... huhuhu

RM132.22 : Earning Dari Ipanelonline

iena_mieyna ^^ said...

=) mcm buaya??hehehe...

Anonymous said...

awal yang baik




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...