Bersahur cara budak asrama

Holla! Hehe . Marhaban Ya Ramadhan ^^ ( Terer jugak bahasa Arab aku) Muahaha . Isnin ni, 1 Ogos 2011 , insyallah semua umat Islam akan berada dalam bulan Ramadhan. Ye, Ramadhan is visiting us ! Hoorey ! Hehe . So, you all , selamat menjalani ibadah berpuasa . :) 

Excited gile arh nak sambut puasa kan . Hehe . But yes , ada lagi orang lain yg lagi semangat dari aku . Sebab ? Ye lah , aku stalk  tengok status dekat Facebook , siap ada yang dah update mcm gini : Penat betul . Tapi best shopping untuk raya . Seharian pulak tuh . Berbaloi. " Ekekeke . Lagi semangat kan . Puasa pun belum dah siap shopping raya dah . Kuang3 . Status sapa ni weyh ?? Tak tau . Lalalala . Yang pasti bukan status aku . Kehkehkeh . Tak pe lah , mana - mana je lah . Lain org lain cara excited nya . Eh??

Memandangkan puasa pun dah dekat , kami sebagai warga yang menghuni asrama terutamanya , memang sibuk buat persiapanlah . Eh?? Hehe . Persiapan untuk berpuasa lah . Beli stok makanan banyak - banyak . Kuikuikui . Perhatian : Puasa di asrama adalah lebih menyeronokkan berbanding puasa di rumah tau . Hihihi . Sebab ? Erm , puasa dengan kawan - kawan , berbuka dengan kawan - kawan , sahur pun dengan kawan - kawan . Hehe . Sweet kan ? Ye , kami budak - budak asrama memang selalu sweet . *tetibe* O.o

Macam biasa , sape yang ada pengalaman duduk hostel , tau lah kan how fun it is bila tiba bulan puasa kan ? >_<  Hoho . Bila waktu nak berbuka , mungkin bersesak - sesak , beratur panjang nak beli makanan dekat foodcourt @ cafe kan ? Huahuahua . Kalau zaman sekolah pulak , pukul 6 ptg dah beratur panjang sambil pegang pinggan nak ambil makanan , kan ? Hehehe . Best kan ? Tu la , bila duduk rumah manja sgt .. Asyik harap mak je hidangkan . Kehkehkeh . 

Ok lah , as student kan , waktu bersahur adalah waktu paling kritikal bagi kita . Kuikui . Memang tak lah nak bangun bersiap semata - mata nak turun beli nasi . >_< Orang lain aku tak tau lah , tapi aku even nak melangkah keluar dari bilik pun aku malas . Huahuahuahua . Ok , solution nya ? Masak nasi sendiri dekat dlm bilik . Hooaaa ! Memang takkkkkkk laaaaaaaa !! Haha . Sekarang kan zaman moden , serba mudah dan cepat ? Kenapa perlu bersusah - susah ? Ye tak ? ( Eh , mcm iklan jual makanan segera je pulak ) :p

1 - Bawak stok kurma banyak - banyak
Kenal Yusoff Taiyob tak ? =D Ok , tu contoh produk Kurma . Haha . Aku selalunya kalau habis malas nak makan bila waktu sahur , aku bangun makan kurma je lah . ( Sebenarnya , aku selalu sahur kurma sbb nak makan nasi tak sempat . Ye lah , bangun pun dekat nak subuh dah ) Haha . Tapi ok jugak lah sbb aku suka sgt kurma . Erm , tak kenyang ? Siapa ckp ? Bersahur dgn kurma ni banyak kelebihannya . 

"Sebaik-baik sahur yang dianjurkan ialah dengan memakan buah kurma atau tamar. Bersahur dengan memakan kurma adalah sebahagian daripada sunnah Nabi, justeru jika kita mengamalkannya, Allah SWT akan memberikan pahala sebagai ganjaran." Abu Hurairah ra berkata, “Sabda Rasulullah SAW: Sebaik-baik makanan sahur bagi orang mukmin adalah kurma.” -HR Ibnu Hibban & Baihaqi

Banyak kan kelebihan sahur dengan kurma ? Hehe . Mudah , ringkas dan banyak manfaat . Hihi . Sahur dengan kurma tak payah masak - masak bagai dah . Just bangun , cuci muka , gosok gigi , nyum3 . Masuk kurma dlm mulut . Simple as ABC . :p

2 - Minum susu
Haa . Yang ni memang aku amal dari aku zaman sekolah lagi . Tapi , kadang - kadang bila mood malas lebih dari mood rajin , aku tak minum susu . Aku minum air masak je la . Hehe . Orang malas kan selalu rugi . :p Selalunya beli susu yang paket sederhana or besar , instant milk mcm Fernleaf tu ke . Bila bangun time sahur , panaskan air dalam heater , masukkan 3 sudu serbuk susu tu , kacau dan minum . Lepas tu pergi tidor balik . :p Haha . Ni memang perkara wajib buat lah bila sahur sebab Gastrik . Hoho . So , sape - sape yang ada gastrik atau yg selalu bagi alasan tak boleh puasa sbb gastrik tu (huahua) boleh cuba cara ni . Gerenti tak de hal lah nak puasa . Hee ~ Susu lembu mengandungi ribonflavin (vitamin B2) dan vitamin B12. Kedua-dua vitamin ini berfungsi dlm penghasilan tenaga untuk tubuh. Jadi, minum susu boleh membekalkan kita tenaga utk sepanjang hari utk berpuasa . Hehe . :)
Promoter tak berbayar : Cuba lah yang ini . Pasti berbaloi . :p
3 - Stok minuman segera
Haih ! Ni bukan minuman segera mcm coke , pepsi , 7- up semua tu , ok? Tapi ni jenis minuman yg instant . Mcm 3 - in - 1 tu . Haha . Atau lebih ringkas , minuman si PEMALAS . Wahaha . Cara ni kira senang jugak lah kan utk bebudak hostel yg konon busy gila tak sempat turun sahur tu kan . Haha . Bajet . Padahal malas sebenarnya . Tak pe , aku faham sbb aku pun sama je . Ngee ~ So , aku selalunya ( sebenarnya mama yg selalu bekalkan semua ni) Huahuahua . Nesvita , oat , dan seumpamanya . Nesvita tu aku suka . Mudah dan kenyang . Hihi . 

Hamik kauu ... Macam - macam jenis ada . Pilihlah yang mana suka .
( Eh, mcm lagu raya dah ) Hua3
4 - Ok , dah . Berapa banyak benda langsung kau nak makan waktu sahur ? Hoho . Ingat ni ; 

Kita tidak digalakkan untuk mengambil terlalu sedikit atau terlalu banyak makanan pada waktu sahur. Memadai dalam anggaran yang secukupnya bagi membantu untuk mengerjakan puasa pada keesokan harinya kerana pengambilan makanan yang terlalu banyak atau sikit pasti akan menimbulkan rasa kurang selesa.

Hehe . So , walau apapun alasannya . Ingat , bersahur tu satu kemestian . (Cakap depan cermin) Haha . Walau malas ke , mengantuk ke , bersahur lah jugak, ye . 

“Sahurlah kamu kerana dalam sahur itu ada berkat.” -HR Bukhari dan Muslim

P/s : Sekali lagi , Selamat Berpuasa semua. Marhaban Ya Ramadhan ! :)

4 comments:

aiman said...

puasa di asrama mmg best.. kalau penat, penat semua.. boleh nampak time prep.. =)

iena_mieyna ^^ said...

tido semuanya time prep...hehe :)

nini said...

suka susu anlene je...hehe =D

iena_mieyna ^^ said...

nini : hehe... anlene pun ok jgk..tetap susu... hihi... :)

Bersahur cara budak asrama

Holla! Hehe . Marhaban Ya Ramadhan ^^ ( Terer jugak bahasa Arab aku) Muahaha . Isnin ni, 1 Ogos 2011 , insyallah semua umat Islam akan berada dalam bulan Ramadhan. Ye, Ramadhan is visiting us ! Hoorey ! Hehe . So, you all , selamat menjalani ibadah berpuasa . :) 

Excited gile arh nak sambut puasa kan . Hehe . But yes , ada lagi orang lain yg lagi semangat dari aku . Sebab ? Ye lah , aku stalk  tengok status dekat Facebook , siap ada yang dah update mcm gini : Penat betul . Tapi best shopping untuk raya . Seharian pulak tuh . Berbaloi. " Ekekeke . Lagi semangat kan . Puasa pun belum dah siap shopping raya dah . Kuang3 . Status sapa ni weyh ?? Tak tau . Lalalala . Yang pasti bukan status aku . Kehkehkeh . Tak pe lah , mana - mana je lah . Lain org lain cara excited nya . Eh??

Memandangkan puasa pun dah dekat , kami sebagai warga yang menghuni asrama terutamanya , memang sibuk buat persiapanlah . Eh?? Hehe . Persiapan untuk berpuasa lah . Beli stok makanan banyak - banyak . Kuikuikui . Perhatian : Puasa di asrama adalah lebih menyeronokkan berbanding puasa di rumah tau . Hihihi . Sebab ? Erm , puasa dengan kawan - kawan , berbuka dengan kawan - kawan , sahur pun dengan kawan - kawan . Hehe . Sweet kan ? Ye , kami budak - budak asrama memang selalu sweet . *tetibe* O.o

Macam biasa , sape yang ada pengalaman duduk hostel , tau lah kan how fun it is bila tiba bulan puasa kan ? >_<  Hoho . Bila waktu nak berbuka , mungkin bersesak - sesak , beratur panjang nak beli makanan dekat foodcourt @ cafe kan ? Huahuahua . Kalau zaman sekolah pulak , pukul 6 ptg dah beratur panjang sambil pegang pinggan nak ambil makanan , kan ? Hehehe . Best kan ? Tu la , bila duduk rumah manja sgt .. Asyik harap mak je hidangkan . Kehkehkeh . 

Ok lah , as student kan , waktu bersahur adalah waktu paling kritikal bagi kita . Kuikui . Memang tak lah nak bangun bersiap semata - mata nak turun beli nasi . >_< Orang lain aku tak tau lah , tapi aku even nak melangkah keluar dari bilik pun aku malas . Huahuahuahua . Ok , solution nya ? Masak nasi sendiri dekat dlm bilik . Hooaaa ! Memang takkkkkkk laaaaaaaa !! Haha . Sekarang kan zaman moden , serba mudah dan cepat ? Kenapa perlu bersusah - susah ? Ye tak ? ( Eh , mcm iklan jual makanan segera je pulak ) :p

1 - Bawak stok kurma banyak - banyak
Kenal Yusoff Taiyob tak ? =D Ok , tu contoh produk Kurma . Haha . Aku selalunya kalau habis malas nak makan bila waktu sahur , aku bangun makan kurma je lah . ( Sebenarnya , aku selalu sahur kurma sbb nak makan nasi tak sempat . Ye lah , bangun pun dekat nak subuh dah ) Haha . Tapi ok jugak lah sbb aku suka sgt kurma . Erm , tak kenyang ? Siapa ckp ? Bersahur dgn kurma ni banyak kelebihannya . 

"Sebaik-baik sahur yang dianjurkan ialah dengan memakan buah kurma atau tamar. Bersahur dengan memakan kurma adalah sebahagian daripada sunnah Nabi, justeru jika kita mengamalkannya, Allah SWT akan memberikan pahala sebagai ganjaran." Abu Hurairah ra berkata, “Sabda Rasulullah SAW: Sebaik-baik makanan sahur bagi orang mukmin adalah kurma.” -HR Ibnu Hibban & Baihaqi

Banyak kan kelebihan sahur dengan kurma ? Hehe . Mudah , ringkas dan banyak manfaat . Hihi . Sahur dengan kurma tak payah masak - masak bagai dah . Just bangun , cuci muka , gosok gigi , nyum3 . Masuk kurma dlm mulut . Simple as ABC . :p

2 - Minum susu
Haa . Yang ni memang aku amal dari aku zaman sekolah lagi . Tapi , kadang - kadang bila mood malas lebih dari mood rajin , aku tak minum susu . Aku minum air masak je la . Hehe . Orang malas kan selalu rugi . :p Selalunya beli susu yang paket sederhana or besar , instant milk mcm Fernleaf tu ke . Bila bangun time sahur , panaskan air dalam heater , masukkan 3 sudu serbuk susu tu , kacau dan minum . Lepas tu pergi tidor balik . :p Haha . Ni memang perkara wajib buat lah bila sahur sebab Gastrik . Hoho . So , sape - sape yang ada gastrik atau yg selalu bagi alasan tak boleh puasa sbb gastrik tu (huahua) boleh cuba cara ni . Gerenti tak de hal lah nak puasa . Hee ~ Susu lembu mengandungi ribonflavin (vitamin B2) dan vitamin B12. Kedua-dua vitamin ini berfungsi dlm penghasilan tenaga untuk tubuh. Jadi, minum susu boleh membekalkan kita tenaga utk sepanjang hari utk berpuasa . Hehe . :)
Promoter tak berbayar : Cuba lah yang ini . Pasti berbaloi . :p
3 - Stok minuman segera
Haih ! Ni bukan minuman segera mcm coke , pepsi , 7- up semua tu , ok? Tapi ni jenis minuman yg instant . Mcm 3 - in - 1 tu . Haha . Atau lebih ringkas , minuman si PEMALAS . Wahaha . Cara ni kira senang jugak lah kan utk bebudak hostel yg konon busy gila tak sempat turun sahur tu kan . Haha . Bajet . Padahal malas sebenarnya . Tak pe , aku faham sbb aku pun sama je . Ngee ~ So , aku selalunya ( sebenarnya mama yg selalu bekalkan semua ni) Huahuahua . Nesvita , oat , dan seumpamanya . Nesvita tu aku suka . Mudah dan kenyang . Hihi . 

Hamik kauu ... Macam - macam jenis ada . Pilihlah yang mana suka .
( Eh, mcm lagu raya dah ) Hua3
4 - Ok , dah . Berapa banyak benda langsung kau nak makan waktu sahur ? Hoho . Ingat ni ; 

Kita tidak digalakkan untuk mengambil terlalu sedikit atau terlalu banyak makanan pada waktu sahur. Memadai dalam anggaran yang secukupnya bagi membantu untuk mengerjakan puasa pada keesokan harinya kerana pengambilan makanan yang terlalu banyak atau sikit pasti akan menimbulkan rasa kurang selesa.

Hehe . So , walau apapun alasannya . Ingat , bersahur tu satu kemestian . (Cakap depan cermin) Haha . Walau malas ke , mengantuk ke , bersahur lah jugak, ye . 

“Sahurlah kamu kerana dalam sahur itu ada berkat.” -HR Bukhari dan Muslim

P/s : Sekali lagi , Selamat Berpuasa semua. Marhaban Ya Ramadhan ! :)

4 comments:

aiman said...

puasa di asrama mmg best.. kalau penat, penat semua.. boleh nampak time prep.. =)

iena_mieyna ^^ said...

tido semuanya time prep...hehe :)

nini said...

suka susu anlene je...hehe =D

iena_mieyna ^^ said...

nini : hehe... anlene pun ok jgk..tetap susu... hihi... :)




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...