Don't Judge A Book by it's Cover

Holla ! Yup , don't judge a book by it's cover . Means don't make judgement based on appearance only. :)
Act , skrg tengah cuti mid sem . Seminggu . Hari ni baru sehari duduk dekat rumah . Itu pun dah rindu sangat dgn kawan - kawan dekat UiTM . :') Ye lah , duduk rumah bosan . Huhu . 

Balik hari tu naik bas . Mcm biasa , hari Khamis , Jumaat nya adalah weekend utk Kedah . Bas memang sesak sebab ramai orang . Huhu . Sampai b'himpit-himpit . Mujur je aku sempat dapat tempat duduk , itupun seat belakang-belakang yang majoriti didominasi boys . Huhu . Nak tak nak terpaksa jugak duduk sbb memang sesak gila + tak kan aku nak berdiri dalam bus tu 2 jam tanpa henti kot . Mau lumpuh urat saraf kaki bersimpul . Hoho . 

Seat tepi aku , kosong . Seat belakang , full . Then , one boy asked me , " ada orang tak seat ni?" Aku geleng-geleng je lah . Sebab mmg tak ada org + seat tu pun bukan aku punya . Huhu . So , dia duduk . Seat depan aku , seorang boy jugak , rasanya dalam 20-an , b'kopiah kalih belakang tengok aku . Kenapa ? Aku pelik sendiri . Sebab aku duduk sebelah lelaki kot . Never mind ! Huhu . Bukannya aku nak sgt pun duduk dengan lelaki , tapi dah b'sesak mcm tu kan . Ape boleh buat . Huhu .


Bus bergerak . Bus terus - menerus dengan bilangan penumpang yg semakin b'tambah . Bus tu pulak asyik berhenti je ambil penumpang . Huhu . Sampai satu tempat , bus berhenti lagi . Ambil penumpang . This time , naik seorang pak cik tua , dengan tongkat , I guess he is blind . Aku tak sure lah sbb mata dia mcm terpejam . Huhu.

Seorang lelaki yg p'watakannya agak biasa - biasa , yang sekali tengok mcm mat rempit pun ada , bangun dan bergerak ke arah pak cik tu yg agak takut - takut je gayanya . Huhu . Dia tarik pak cik tu suruh duduk dekat tempat dia . Beberapa orang lelaki lagi pun turut tolong jugak , pegangkan beg pak cik tu , and tanya dia nak ke mana , nak berhenti dekat mana . That guy yang b'kopiah dan tengok sinis dekat aku tadi tu ? Hanya duduk dan memerhati tanpa berbuat apa-apa padahal pak cik tu lagi dekat gila dengan tempat dia duduk . 

Sampai dekat satu simpang depan sebuah sekolah , lelaki tadi tekan loceng , pak cik tadi tu nak turun dekat kawasan tu . That guy tolong pimpin pak cik tu turun bus sampai ke bawah while the others guy , bagi arahan suruh pak cik bus to stop for awhile memandangkan pak cik tua tadi turun perlahan-lahan . ( Consider lah sikit , dia pun bertongkat takkan lah turun bus berlari pulak ) Huhu . T.T

So , aku terus terpikir , ada lagi rupanya rakyat Malaysia yang masih prihatin sampai macam tu sekali ? Ada lagi rupanya golongan lelaki yang kalau sekali tengok macam 'tak-boleh-pakai' tapi hatinya masih ada nilai-nilai murni kemanusiaan ?


P/s : Good appearance is not a guarantee for a good attitude too . :)

4 comments:

the name used said...

yang nampak baik tak semestinya baik, yang nampak kurang baik tak semestinya tak baik langsung. yang memang obviously nampak jahat gila tu tak payah mention lah.

iena_mieyna ^^ said...

hehehe..itu lah kan..jgn ingat yg b'kopiah sumenye baek2..hehe.. :)

Afufu said...

Turun bas lari-lari. Hikhik. Kelakar. Well, betul tu. Kalau muka innocent tak bermakna dia pun innocent. Huhu.

iena_mieyna ^^ said...

afufu : mau tau..very the impossible pk cik b'tongkat turun bus larik2...keh3

Don't Judge A Book by it's Cover

Holla ! Yup , don't judge a book by it's cover . Means don't make judgement based on appearance only. :)
Act , skrg tengah cuti mid sem . Seminggu . Hari ni baru sehari duduk dekat rumah . Itu pun dah rindu sangat dgn kawan - kawan dekat UiTM . :') Ye lah , duduk rumah bosan . Huhu . 

Balik hari tu naik bas . Mcm biasa , hari Khamis , Jumaat nya adalah weekend utk Kedah . Bas memang sesak sebab ramai orang . Huhu . Sampai b'himpit-himpit . Mujur je aku sempat dapat tempat duduk , itupun seat belakang-belakang yang majoriti didominasi boys . Huhu . Nak tak nak terpaksa jugak duduk sbb memang sesak gila + tak kan aku nak berdiri dalam bus tu 2 jam tanpa henti kot . Mau lumpuh urat saraf kaki bersimpul . Hoho . 

Seat tepi aku , kosong . Seat belakang , full . Then , one boy asked me , " ada orang tak seat ni?" Aku geleng-geleng je lah . Sebab mmg tak ada org + seat tu pun bukan aku punya . Huhu . So , dia duduk . Seat depan aku , seorang boy jugak , rasanya dalam 20-an , b'kopiah kalih belakang tengok aku . Kenapa ? Aku pelik sendiri . Sebab aku duduk sebelah lelaki kot . Never mind ! Huhu . Bukannya aku nak sgt pun duduk dengan lelaki , tapi dah b'sesak mcm tu kan . Ape boleh buat . Huhu .


Bus bergerak . Bus terus - menerus dengan bilangan penumpang yg semakin b'tambah . Bus tu pulak asyik berhenti je ambil penumpang . Huhu . Sampai satu tempat , bus berhenti lagi . Ambil penumpang . This time , naik seorang pak cik tua , dengan tongkat , I guess he is blind . Aku tak sure lah sbb mata dia mcm terpejam . Huhu.

Seorang lelaki yg p'watakannya agak biasa - biasa , yang sekali tengok mcm mat rempit pun ada , bangun dan bergerak ke arah pak cik tu yg agak takut - takut je gayanya . Huhu . Dia tarik pak cik tu suruh duduk dekat tempat dia . Beberapa orang lelaki lagi pun turut tolong jugak , pegangkan beg pak cik tu , and tanya dia nak ke mana , nak berhenti dekat mana . That guy yang b'kopiah dan tengok sinis dekat aku tadi tu ? Hanya duduk dan memerhati tanpa berbuat apa-apa padahal pak cik tu lagi dekat gila dengan tempat dia duduk . 

Sampai dekat satu simpang depan sebuah sekolah , lelaki tadi tekan loceng , pak cik tadi tu nak turun dekat kawasan tu . That guy tolong pimpin pak cik tu turun bus sampai ke bawah while the others guy , bagi arahan suruh pak cik bus to stop for awhile memandangkan pak cik tua tadi turun perlahan-lahan . ( Consider lah sikit , dia pun bertongkat takkan lah turun bus berlari pulak ) Huhu . T.T

So , aku terus terpikir , ada lagi rupanya rakyat Malaysia yang masih prihatin sampai macam tu sekali ? Ada lagi rupanya golongan lelaki yang kalau sekali tengok macam 'tak-boleh-pakai' tapi hatinya masih ada nilai-nilai murni kemanusiaan ?


P/s : Good appearance is not a guarantee for a good attitude too . :)

4 comments:

the name used said...

yang nampak baik tak semestinya baik, yang nampak kurang baik tak semestinya tak baik langsung. yang memang obviously nampak jahat gila tu tak payah mention lah.

iena_mieyna ^^ said...

hehehe..itu lah kan..jgn ingat yg b'kopiah sumenye baek2..hehe.. :)

Afufu said...

Turun bas lari-lari. Hikhik. Kelakar. Well, betul tu. Kalau muka innocent tak bermakna dia pun innocent. Huhu.

iena_mieyna ^^ said...

afufu : mau tau..very the impossible pk cik b'tongkat turun bus larik2...keh3




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...