Your hair , your 'mahkota' ^^ Thee ~

Hehe .. Wah ... Tajuk berambut - rambut  bagai .. Hoho .. Entah , tiba - tiba je rasa nak update pasal rambut . Perempuan dan rambut . Rambut tu ibarat mahkota bagi perempuan tau ! :)  Hehe .. Aku tulis entry ni saje - saje  nak buktikan aku sayang rambut aku . Sbb tu aku jaga . (Rambut aku mesti t'haru kalau dia boleh baca blog aku) =.= 

Disebabkan aku lahir dlm zaman millenium serba moden ni , aku jaga rambut pakai syampoo and conditioner je . Hehe . Tapi, sebenarnya still ada cara yg lebih elok utk jaga rambut , tradisional punya cara , cuma macam renyah je pun . Hoho .

Cara tradisional penjagaan rambut 

1) Guna santan
Petua yg paling terkenal di kalangan org Melayu kita ialah penggunaan santan. Khasiatnya memang terkenal utk melembut serta melebatkan rambut. Caranya mudah, ambil kelapa tua & perah pekat2. Biarkan sejam agar patinya naik, baru disapu pada rambut. Gunakan jari atau sikat bergigi jarang. Balut dgn tuala bersih & perap setengah jam.

Ulasan saya : Hehe ... cara ni jimat dan mudah . Sebabnya x payah habiskan duit beli syampoo dan conditioner serta duit minyak sbb nak kena pergi mall. Sambil2 nak buat gulai , boleh ambik sikit santan tu buat lumur dkt kepala . Kuang3 . ;p Dulu kecik - kecik dah selalu buat sbb tok saya yang duk jaga rambut saya . Hehe . Tapi leceh , sbb lepas tu rambut bau santan . X shukee !! >_<

2) Guna minyak kelapa
Minyak kelapa yg dibuat sendiri juga baik utk merawat rambut kering, pecah hujung serta mudah gugur. Caranya mudah, perah santan dpd 2 atau 3 biji kelapa tua. Ambil yg pekat saja (2 kali perah). Kemudian jerang di dlm kuali besar tebal. Sebaik2nya guna dapur kayu kerana tempoh memasak minyak kelapa ini sgt lama (hampir sehari suntuk). Kemudian biarkan ia sejuk & baru dijaram pada kepala.

Ulasan saya : Hekhekhek , minyak kelapa ni pun menjimatkan jugak . Pernah try jugak . ( Tok saya paksa sapu minyak nyiur ni dkt kepala sbb dy ckp rambut cucu dy ni mengerbang mcm hantu ) Erk! Huhu . Tapi , saya x suka sbb lepas tu rambut saya rasa b'minyak smcm je dan bau minyak kelapa di kepala ku . Oh! tidak ...

3) Bagi menghilangkan kelemumur, campur air perahan limau nipis dgn sedikit air & genyeh pada kulit kepala. Ada juga yg rajin mengumpul embun pada awal pagi & diusap2 pada pangkal rambut. Ia dipercayai mempercepatkan pertumbuhan rambut serta mengelakkan sakit kepala.  

Ulasan saya : Ehem ! Yang perahan limau tu saya suka sbb lepas letak dkt kepala , rasa segar giler . Ala , lebih kurang mcm sunsilk pati limau purut tu je la.. Tapi , cara ni lagi jimat . X pyh keluar duit beli syampoo . Hehe . Embun tu x pernah try la pulak . Hoho .

4) Lendir daun bunga raya atau gel lidah buaya elok disapu pada kulit kepala utk menyejukkan serta mengelakkan rambut gugur. Ia juga bertindak sbg perapi. 

Ulasan saya : Yg cara ni best ! Tapi dah lama tak buat sejak2 dah remaja ni . Hehe . Dulu - dulu kecik - kecik tok yg selalu lumurkan daun bunga raya dgn lidah buaya tu dkt kepala especially bila demam . Hehehe . Daun bunga raya dgn lidah buaya tak da bau x menyenangkan . Hee~


Cara moden penjagaan rambut ^^

 
1) Gunakan syampoo,perapi and mask dia ni.......

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

2) Terhasil lah rambut yg menakjubkan .... ; p

ATAU

1) Guna semua ni ... tunggu dan lihat hasilnya.....

.
.
.
.
.
.

2) Cantik dan menawan hasilnya..mungkin...@_@

MUNGKIN JUGA YANG INI


.
.
.
.
.

Dgn jari pun boleh .... ;)

Walau apapun caranya , tujuannya tetap sama ... Melebat , megelakkan keguguran rambut dan memebersihkan rambut . Cuma cara tradisional lebih menguntungkan walaupun agak melecehkan . :)

p/s : Rasa mcm tgh buat iklan promosi syampoo pulok .. huhu ..





2 comments:

SofieyAzwa said...

Jom ramai2 jaga rambut elok2

iena_mieyna ^^ said...

hehe...a'ah..jaga rambut... :)

Your hair , your 'mahkota' ^^ Thee ~

Hehe .. Wah ... Tajuk berambut - rambut  bagai .. Hoho .. Entah , tiba - tiba je rasa nak update pasal rambut . Perempuan dan rambut . Rambut tu ibarat mahkota bagi perempuan tau ! :)  Hehe .. Aku tulis entry ni saje - saje  nak buktikan aku sayang rambut aku . Sbb tu aku jaga . (Rambut aku mesti t'haru kalau dia boleh baca blog aku) =.= 

Disebabkan aku lahir dlm zaman millenium serba moden ni , aku jaga rambut pakai syampoo and conditioner je . Hehe . Tapi, sebenarnya still ada cara yg lebih elok utk jaga rambut , tradisional punya cara , cuma macam renyah je pun . Hoho .

Cara tradisional penjagaan rambut 

1) Guna santan
Petua yg paling terkenal di kalangan org Melayu kita ialah penggunaan santan. Khasiatnya memang terkenal utk melembut serta melebatkan rambut. Caranya mudah, ambil kelapa tua & perah pekat2. Biarkan sejam agar patinya naik, baru disapu pada rambut. Gunakan jari atau sikat bergigi jarang. Balut dgn tuala bersih & perap setengah jam.

Ulasan saya : Hehe ... cara ni jimat dan mudah . Sebabnya x payah habiskan duit beli syampoo dan conditioner serta duit minyak sbb nak kena pergi mall. Sambil2 nak buat gulai , boleh ambik sikit santan tu buat lumur dkt kepala . Kuang3 . ;p Dulu kecik - kecik dah selalu buat sbb tok saya yang duk jaga rambut saya . Hehe . Tapi leceh , sbb lepas tu rambut bau santan . X shukee !! >_<

2) Guna minyak kelapa
Minyak kelapa yg dibuat sendiri juga baik utk merawat rambut kering, pecah hujung serta mudah gugur. Caranya mudah, perah santan dpd 2 atau 3 biji kelapa tua. Ambil yg pekat saja (2 kali perah). Kemudian jerang di dlm kuali besar tebal. Sebaik2nya guna dapur kayu kerana tempoh memasak minyak kelapa ini sgt lama (hampir sehari suntuk). Kemudian biarkan ia sejuk & baru dijaram pada kepala.

Ulasan saya : Hekhekhek , minyak kelapa ni pun menjimatkan jugak . Pernah try jugak . ( Tok saya paksa sapu minyak nyiur ni dkt kepala sbb dy ckp rambut cucu dy ni mengerbang mcm hantu ) Erk! Huhu . Tapi , saya x suka sbb lepas tu rambut saya rasa b'minyak smcm je dan bau minyak kelapa di kepala ku . Oh! tidak ...

3) Bagi menghilangkan kelemumur, campur air perahan limau nipis dgn sedikit air & genyeh pada kulit kepala. Ada juga yg rajin mengumpul embun pada awal pagi & diusap2 pada pangkal rambut. Ia dipercayai mempercepatkan pertumbuhan rambut serta mengelakkan sakit kepala.  

Ulasan saya : Ehem ! Yang perahan limau tu saya suka sbb lepas letak dkt kepala , rasa segar giler . Ala , lebih kurang mcm sunsilk pati limau purut tu je la.. Tapi , cara ni lagi jimat . X pyh keluar duit beli syampoo . Hehe . Embun tu x pernah try la pulak . Hoho .

4) Lendir daun bunga raya atau gel lidah buaya elok disapu pada kulit kepala utk menyejukkan serta mengelakkan rambut gugur. Ia juga bertindak sbg perapi. 

Ulasan saya : Yg cara ni best ! Tapi dah lama tak buat sejak2 dah remaja ni . Hehe . Dulu - dulu kecik - kecik tok yg selalu lumurkan daun bunga raya dgn lidah buaya tu dkt kepala especially bila demam . Hehehe . Daun bunga raya dgn lidah buaya tak da bau x menyenangkan . Hee~


Cara moden penjagaan rambut ^^

 
1) Gunakan syampoo,perapi and mask dia ni.......

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

2) Terhasil lah rambut yg menakjubkan .... ; p

ATAU

1) Guna semua ni ... tunggu dan lihat hasilnya.....

.
.
.
.
.
.

2) Cantik dan menawan hasilnya..mungkin...@_@

MUNGKIN JUGA YANG INI


.
.
.
.
.

Dgn jari pun boleh .... ;)

Walau apapun caranya , tujuannya tetap sama ... Melebat , megelakkan keguguran rambut dan memebersihkan rambut . Cuma cara tradisional lebih menguntungkan walaupun agak melecehkan . :)

p/s : Rasa mcm tgh buat iklan promosi syampoo pulok .. huhu ..





2 comments:

SofieyAzwa said...

Jom ramai2 jaga rambut elok2

iena_mieyna ^^ said...

hehe...a'ah..jaga rambut... :)




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...