Belajar menghargai

Salam Ramadhan semua . :) Sedar tak sedar , dah masuk hari ke - 3 kita semua berpuasa hari ni . Sekejap je masa berlalu . Hurm . Entry ni tetiba je rasa nak update . Sesaja ? Herm . Tak pernah lagi kot ada entry yg sesaja aku update walaupun entry tu kdg - kdg entry busuk - busuk je org cakap kan . Haisy ! Ye la , apa yg aku tulis , mostly tentang aku dan jarang pulak sbb org lain . So , aku tak expect pun ada org baca dan cuba memahami entry - entry sampah aku ni . Hee ~ ( Pehal ayat aku nak touching touching sgt ni . ) =.='

Hari ni kelas full . Dari pagi sampai ke petang . Penat . Tapi , bila dah selesai semua , rasa lega yg amat sangat . =D Weekend , Sabtu ni ada test Economy . Hajat di hati , kalau boleh minggu ni aku nak balik rumah . Ye lah , aku dah banyak kali cancel plan nak balik . Kesian org dkt rumah . Hurm . Tapi tu lah , kalau balik , bila pulak aku nak study kan ? Lagi satu , abah aku memang tak kan bagi green light nak suruh aku balik kalau tau aku ada test . Ye lah , ayah mana yg tak kenal anak dia sendiri , kan ? Hurm . Kalau aku balik , dah lah balik sehelai sepinggang , buku satu apa pun tak pernah bawak balik . Hoho . Kdg - kdg abah aku mungkin konfius kot , anak dia ni belajar ape lah dekat universiti kan ? Buku pun tak ada . Haih ! >_<

Tengah berbuka puasa , tetiba adik aku dekat rumah mesej . Katanya ada benda dia nak bagitau . Aku paling tak suka bila ada family @ org - org yg aku syg sgt - sgt cakap ayat mcm ni dekat aku . Aku tak suka surprise . Tolong paham . Hurm . Aku terus call . Rupa - rupanya ... dia nak bagitau yang abah tengah sakit dekat rumah . Terus air mata aku bergenang . Tiba - tiba rasa takut , hiba , sedih , cemas semua bergabung jadi satu . Sape tak sayang ayah , weyh ? Ayah kott . Ayah ! Satu - satunya ayah yg kita ada dlm dunia ni . T.T

Dalam family , dari kecik , aku paling rapat dengan abah . ( Walaupun bila dah makin besar mcm skrg , aku dah tak rapat sgt dgn abah ) . Semua yang aku buat , semua dengan abah . Pendek kata , memang manja sgt dengan abah daripada mama . Dengan mama rapat jugak , tapi manja - manja memang lebih dengan abah . Even taste aku , mostly semua sama dgn abah . Dan dgn mama , aku mesti selalu gaduh sbb taste kami jarang - jarang sama . =.=' Hehe . Ape lah mama ni . :p

Malas la nak refresh banyak - banyak . Makin sedih pulak jadinya . Abah, cepat - cepatlah sembuh . Along risau . Selama along membesar dgn abah , abah tak pernah sakit . Abah selalu sihat . Ke abah memang dah lama sakit tapi sengaja tak nak bagitau along ? T.T Kalau pape jadi dekat abah , sape nak jaga along dgn adik - adik ? Dekat sape pulak along nak balas jasa . Isk3 . Sihat lah cepat - cepat . Nanti lepas test ni along balik tengok abah . Serious , along risau sgt sgt sgt . Along boleh tempuh semua ujian dalam hidup ni kecuali satu , abah dgn mama . Ujian paling besar yg along tak kan pernah sanggup nak hadapi . :'(


Ya Allah! Ampunilah bagiku segala dosaku dan juga dosa dua ibu bapaku dan kasihanilah mereka keduanya sebagaimana mereka memelihara dan mendidikku di masa kecil.

Ya Allah
Rendahkanlah suaraku bagi mereka
Perindahlah ucapanku di depan mereka
Lunakkanlah watakku terhadap mereka dan
Lembutkan hatiku untuk mereka

Ya Allah,
Berilah mereka balasan yang sebaik-baiknya, atas
didikan mereka padaku dan Pahala yang besar atas
kesayangan yang mereka limpahkan padaku,peliharalah
mereka
sebagaimana mereka memeliharaku.

Ya Allah,
Apa saja gangguan yang telah mereka rasakan
atau kesusahan yang mereka deritakan kerana aku
atau hilangnya sesuatu hak mereka kerana perbuatanku
jadikanlah itu semua penyebab susutnya
dosa-dosa mereka
dan bertambahnya pahala kebaikan
mereka
dengan perkenan-Mu ya Allah
hanya Engkaulah yang berhak membalas kejahatan dengan
kebaikan berlipat ganda.

Ya Allah,
Bila magfirah-Mu telah mencapai mereka sebelumku,
Izinkanlah mereka memberi syafa'at untukku.
Tetapi jika sebaliknya, maka izinkanlah aku memberi
syafa'at untuk mereka
,sehingga kami semua berkumpul
bersama dengan santunan-Mu di tempat kediaman
yang dinaungi kemulian-Mu, ampunan-Mu serta rahmat-Mu... .

Sesungguhnya Engkaulah yang memiliki Kurnia Maha
Agung, serta anugerah yang tak berakhir dan Engkaulah
yang Maha Pengasih diantara semua pengasih.

Amin Ya Rabbul Alamin..



P/S : Hargai , sayangi , taati dan berbakti selama mana masih mampu untuk ibu dan bapa . 

Redha Allah Taala berserta Redha Rasulullah S.a.w..
                                                           Redha Rasulullah S.a.w berserta 
Redha Kedua ibu bapa...
Buatlah baik kepada kedua ibu bapa..
InsyaAllah sejahtera dari murka Allah dan Rasul...

2 comments:

athiera said...

iena..sabar ea syg.sentiasa doakan untuk depa.
rindu iena.
ikhlas ain. :)

iena_mieyna ^^ said...

ain...insyallah..ina ok2 ja..hehe..ina lagi la rindu kt ain..rindu nak bukak posa sama2... isk3

Belajar menghargai

Salam Ramadhan semua . :) Sedar tak sedar , dah masuk hari ke - 3 kita semua berpuasa hari ni . Sekejap je masa berlalu . Hurm . Entry ni tetiba je rasa nak update . Sesaja ? Herm . Tak pernah lagi kot ada entry yg sesaja aku update walaupun entry tu kdg - kdg entry busuk - busuk je org cakap kan . Haisy ! Ye la , apa yg aku tulis , mostly tentang aku dan jarang pulak sbb org lain . So , aku tak expect pun ada org baca dan cuba memahami entry - entry sampah aku ni . Hee ~ ( Pehal ayat aku nak touching touching sgt ni . ) =.='

Hari ni kelas full . Dari pagi sampai ke petang . Penat . Tapi , bila dah selesai semua , rasa lega yg amat sangat . =D Weekend , Sabtu ni ada test Economy . Hajat di hati , kalau boleh minggu ni aku nak balik rumah . Ye lah , aku dah banyak kali cancel plan nak balik . Kesian org dkt rumah . Hurm . Tapi tu lah , kalau balik , bila pulak aku nak study kan ? Lagi satu , abah aku memang tak kan bagi green light nak suruh aku balik kalau tau aku ada test . Ye lah , ayah mana yg tak kenal anak dia sendiri , kan ? Hurm . Kalau aku balik , dah lah balik sehelai sepinggang , buku satu apa pun tak pernah bawak balik . Hoho . Kdg - kdg abah aku mungkin konfius kot , anak dia ni belajar ape lah dekat universiti kan ? Buku pun tak ada . Haih ! >_<

Tengah berbuka puasa , tetiba adik aku dekat rumah mesej . Katanya ada benda dia nak bagitau . Aku paling tak suka bila ada family @ org - org yg aku syg sgt - sgt cakap ayat mcm ni dekat aku . Aku tak suka surprise . Tolong paham . Hurm . Aku terus call . Rupa - rupanya ... dia nak bagitau yang abah tengah sakit dekat rumah . Terus air mata aku bergenang . Tiba - tiba rasa takut , hiba , sedih , cemas semua bergabung jadi satu . Sape tak sayang ayah , weyh ? Ayah kott . Ayah ! Satu - satunya ayah yg kita ada dlm dunia ni . T.T

Dalam family , dari kecik , aku paling rapat dengan abah . ( Walaupun bila dah makin besar mcm skrg , aku dah tak rapat sgt dgn abah ) . Semua yang aku buat , semua dengan abah . Pendek kata , memang manja sgt dengan abah daripada mama . Dengan mama rapat jugak , tapi manja - manja memang lebih dengan abah . Even taste aku , mostly semua sama dgn abah . Dan dgn mama , aku mesti selalu gaduh sbb taste kami jarang - jarang sama . =.=' Hehe . Ape lah mama ni . :p

Malas la nak refresh banyak - banyak . Makin sedih pulak jadinya . Abah, cepat - cepatlah sembuh . Along risau . Selama along membesar dgn abah , abah tak pernah sakit . Abah selalu sihat . Ke abah memang dah lama sakit tapi sengaja tak nak bagitau along ? T.T Kalau pape jadi dekat abah , sape nak jaga along dgn adik - adik ? Dekat sape pulak along nak balas jasa . Isk3 . Sihat lah cepat - cepat . Nanti lepas test ni along balik tengok abah . Serious , along risau sgt sgt sgt . Along boleh tempuh semua ujian dalam hidup ni kecuali satu , abah dgn mama . Ujian paling besar yg along tak kan pernah sanggup nak hadapi . :'(


Ya Allah! Ampunilah bagiku segala dosaku dan juga dosa dua ibu bapaku dan kasihanilah mereka keduanya sebagaimana mereka memelihara dan mendidikku di masa kecil.

Ya Allah
Rendahkanlah suaraku bagi mereka
Perindahlah ucapanku di depan mereka
Lunakkanlah watakku terhadap mereka dan
Lembutkan hatiku untuk mereka

Ya Allah,
Berilah mereka balasan yang sebaik-baiknya, atas
didikan mereka padaku dan Pahala yang besar atas
kesayangan yang mereka limpahkan padaku,peliharalah
mereka
sebagaimana mereka memeliharaku.

Ya Allah,
Apa saja gangguan yang telah mereka rasakan
atau kesusahan yang mereka deritakan kerana aku
atau hilangnya sesuatu hak mereka kerana perbuatanku
jadikanlah itu semua penyebab susutnya
dosa-dosa mereka
dan bertambahnya pahala kebaikan
mereka
dengan perkenan-Mu ya Allah
hanya Engkaulah yang berhak membalas kejahatan dengan
kebaikan berlipat ganda.

Ya Allah,
Bila magfirah-Mu telah mencapai mereka sebelumku,
Izinkanlah mereka memberi syafa'at untukku.
Tetapi jika sebaliknya, maka izinkanlah aku memberi
syafa'at untuk mereka
,sehingga kami semua berkumpul
bersama dengan santunan-Mu di tempat kediaman
yang dinaungi kemulian-Mu, ampunan-Mu serta rahmat-Mu... .

Sesungguhnya Engkaulah yang memiliki Kurnia Maha
Agung, serta anugerah yang tak berakhir dan Engkaulah
yang Maha Pengasih diantara semua pengasih.

Amin Ya Rabbul Alamin..



P/S : Hargai , sayangi , taati dan berbakti selama mana masih mampu untuk ibu dan bapa . 

Redha Allah Taala berserta Redha Rasulullah S.a.w..
                                                           Redha Rasulullah S.a.w berserta 
Redha Kedua ibu bapa...
Buatlah baik kepada kedua ibu bapa..
InsyaAllah sejahtera dari murka Allah dan Rasul...

2 comments:

athiera said...

iena..sabar ea syg.sentiasa doakan untuk depa.
rindu iena.
ikhlas ain. :)

iena_mieyna ^^ said...

ain...insyallah..ina ok2 ja..hehe..ina lagi la rindu kt ain..rindu nak bukak posa sama2... isk3




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...