Kad top up pun ada cukai

Huaaa !!! *Hentak kepala dekat bantal . -.- Mari kita imbas semula sylibus ekonomi yang Madam aku ada ajar. Untuk menangani inflation , kerajaan akan menggunakan pendekatan , contractionary fiscal policy. Dalam pendekatan ni, kerajaan akan mengurangkan perbelanjaan dan meningkatkan kadar cukai (taxes). So, sekarang ni maknanya Malaysia tengah hadapi masalah inflation lah ek ? I see . -.-

Kepada sapa ni nak mengadu ? Aduan rakyat boleh takkk ?? *sigh . Semua benda nak cukai . Terbaru , 6% cukai dikenakan ke atas setiap pembelian kad prabayar . Sakit lah wey . 6% tu banyak kottt . Maknanya kad top up RM10 akan jadi RM10.60. Tu kalau ikot secara teori nya . Tapi , realitinya , memang akan ada kedai yang jual top up , jual dengan harga RM11.00 la lepas ni. Lagi senang diorang nak kira + boleh buat untung sekali. Haih!

Persoalannya , dah memang terdesak sangat eh ekonomi sekarang sampai nak top up pun ada cukai bagai . Cukai jalan , cukai pintu , cukai tanah , cukai jamban ?? -.- Semua benda nak bercukai . Tak cukup lagi ke ? Tapi Malaysia tak jugak maju - maju . >_<  Waaaa .... secara tuntasnya , aku tak setuju lah cukai prepaid ni!! Tolong lah pahammm !!! *eh, kisah pulak lah kan kerajaan dengan kau . *sigh

Crazy of you money!

Sekarang ni semua benda mahal . Makan mahal , minyak mahal , photostat , buku , yuran semuanya mahal . Mujur lah yuran pengajian tak kena cukai lagi . T.T Kalau tak mesti sekarang aku dah tak dapat belajar dah . Kena pergi mintak kerja dekat kampung lah gayanya . Paling lekeh pun mintak dekat ketua kampung nak ambik upah menoreh getah dekat kebun dia . T.T 

Nak berita lagi panjang boleh baca sini : GEMPAR TOP UP HANDPHONE CUKAI 6%

2 comments:

Azlina ishAk said...

bile bakal lawyer bersuare...;)
jom pakat tukar kerajaan..

tggu umr 21 nt k..;)

iena_mieyna ^^ said...

hehe...amin..harap2 boleh la jd lawyer t...jd PM pun ok jgk..hehe... :)

Kad top up pun ada cukai

Huaaa !!! *Hentak kepala dekat bantal . -.- Mari kita imbas semula sylibus ekonomi yang Madam aku ada ajar. Untuk menangani inflation , kerajaan akan menggunakan pendekatan , contractionary fiscal policy. Dalam pendekatan ni, kerajaan akan mengurangkan perbelanjaan dan meningkatkan kadar cukai (taxes). So, sekarang ni maknanya Malaysia tengah hadapi masalah inflation lah ek ? I see . -.-

Kepada sapa ni nak mengadu ? Aduan rakyat boleh takkk ?? *sigh . Semua benda nak cukai . Terbaru , 6% cukai dikenakan ke atas setiap pembelian kad prabayar . Sakit lah wey . 6% tu banyak kottt . Maknanya kad top up RM10 akan jadi RM10.60. Tu kalau ikot secara teori nya . Tapi , realitinya , memang akan ada kedai yang jual top up , jual dengan harga RM11.00 la lepas ni. Lagi senang diorang nak kira + boleh buat untung sekali. Haih!

Persoalannya , dah memang terdesak sangat eh ekonomi sekarang sampai nak top up pun ada cukai bagai . Cukai jalan , cukai pintu , cukai tanah , cukai jamban ?? -.- Semua benda nak bercukai . Tak cukup lagi ke ? Tapi Malaysia tak jugak maju - maju . >_<  Waaaa .... secara tuntasnya , aku tak setuju lah cukai prepaid ni!! Tolong lah pahammm !!! *eh, kisah pulak lah kan kerajaan dengan kau . *sigh

Crazy of you money!

Sekarang ni semua benda mahal . Makan mahal , minyak mahal , photostat , buku , yuran semuanya mahal . Mujur lah yuran pengajian tak kena cukai lagi . T.T Kalau tak mesti sekarang aku dah tak dapat belajar dah . Kena pergi mintak kerja dekat kampung lah gayanya . Paling lekeh pun mintak dekat ketua kampung nak ambik upah menoreh getah dekat kebun dia . T.T 

Nak berita lagi panjang boleh baca sini : GEMPAR TOP UP HANDPHONE CUKAI 6%

2 comments:

Azlina ishAk said...

bile bakal lawyer bersuare...;)
jom pakat tukar kerajaan..

tggu umr 21 nt k..;)

iena_mieyna ^^ said...

hehe...amin..harap2 boleh la jd lawyer t...jd PM pun ok jgk..hehe... :)




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...