Ulser Mulut

Pernah kena ulser mulut? Macam mana ulser mulut?? Erm, ulser mulut tu bila ada rasa sakit dekat bahagian dalam pipi atau bawah bibir, bahagian yang lembut tu. Sakitnya boleh hilangkan selera nak makan lah jugak. Nak bercakap pun susah. T.T Ada tompok putih dekat bahagian yang sakit tu dan itulah yang dipanggil ulser mulut. 

Foinee. So, what's the point aku update pasal ulser mulut? Oh, aku cuma akan tulis pasal benda yang ada kaitan dengan aku je. Jadinya, sekarang ni dah masuk hari ke - 5 aku menderita gara - gara ulser dekat dalam bibir bawah aku ni. Sakitnya Ya Allah.. memang menyusahkan segala - galanyalah. Nak cakap pun susah. Nak makan lagi lah. Pantang terkena sikit, pedihhh. Dah tu, macam mana nak makan tanpa kena bibir?? Ada cara?? -.-" Yang paling sadis, aku belek dekat cermin, dua tompok putih dekat bahagian dalam bibir bawah, satu dekat bawah lidah. T.T

Bonjela. Ubat untuk ulser mulut.

Apakah ulser mulut?? Secara mudahnya, ulser mulut ni tindak balas akibat jangkitan bakteria, fungus dan sebagainyalah. Mulutlah tempat terkumpulnya kuman - kuman apatah lagi kalau tak dijaga dengan rapi, molek - molek kan? Ulser mulut jugak terjadi sebab luka (cedera fizikal) macam terkena berus gigi time tengah gosok gigi kalut - kalut pepagi sebab lambat bangun nak ke kelas tu kan. #Eh? Macam ada pengalamann. Hahaha. -.-" Aku memang selalu lambat dan aku syak tu lah sebab aku kena ulser ni semua. Arghh!

Aku ikut petua orang tua - tua, katanya kalau kena ulser mulut, letak garam boleh baik. Apa lagi, sebab tak tahan pedih sangat, aku genyeh garam dekat ulser tu sungguh - sungguh. Cecehh.. Padahal tabur sikit - sikit. Gila nak genyeh kasar - kasar? Tabur pun dah sakit yang amat...!! Huwarghh!! Lagi pedih. So, buat alternatif, kumur dengan air garam je tapi pedih boleh tahan jugak laaa. Isk3.

Apa yang penting, bila terkena ulser ni, cara paling elok, minum banyak air suam. Air suam bila terkena ulser tu pun boleh tahan jugak pedihnya owhh. Hewhew.

Owh ya, jaga - jaga kalau berlarutan ulser mulut ni cepat - cepat jumpa doktor!! 

Lagi tentang ulser mulut visit here : http://www.mda.org.my/07_public_02sekolah_11.htm

3 comments:

Irfa said...

akak tiap2 bulan kena ulser mulut.dia datang sebelum period.sakit woo..paling cepat baik bila sapu ubat gigi..mmg sakit tp kejap je..cubalah

iena_mieyna ^^ said...

adeh..akak sakitnye lah kalau tiap2 bln kena hadap ulser..huhu

Shafawati Shamsuddin said...

iena, guna garam cepat baik ke?? dah 4 hari kat bibir ni.. pedih bebebor..

Ulser Mulut

Pernah kena ulser mulut? Macam mana ulser mulut?? Erm, ulser mulut tu bila ada rasa sakit dekat bahagian dalam pipi atau bawah bibir, bahagian yang lembut tu. Sakitnya boleh hilangkan selera nak makan lah jugak. Nak bercakap pun susah. T.T Ada tompok putih dekat bahagian yang sakit tu dan itulah yang dipanggil ulser mulut. 

Foinee. So, what's the point aku update pasal ulser mulut? Oh, aku cuma akan tulis pasal benda yang ada kaitan dengan aku je. Jadinya, sekarang ni dah masuk hari ke - 5 aku menderita gara - gara ulser dekat dalam bibir bawah aku ni. Sakitnya Ya Allah.. memang menyusahkan segala - galanyalah. Nak cakap pun susah. Nak makan lagi lah. Pantang terkena sikit, pedihhh. Dah tu, macam mana nak makan tanpa kena bibir?? Ada cara?? -.-" Yang paling sadis, aku belek dekat cermin, dua tompok putih dekat bahagian dalam bibir bawah, satu dekat bawah lidah. T.T

Bonjela. Ubat untuk ulser mulut.

Apakah ulser mulut?? Secara mudahnya, ulser mulut ni tindak balas akibat jangkitan bakteria, fungus dan sebagainyalah. Mulutlah tempat terkumpulnya kuman - kuman apatah lagi kalau tak dijaga dengan rapi, molek - molek kan? Ulser mulut jugak terjadi sebab luka (cedera fizikal) macam terkena berus gigi time tengah gosok gigi kalut - kalut pepagi sebab lambat bangun nak ke kelas tu kan. #Eh? Macam ada pengalamann. Hahaha. -.-" Aku memang selalu lambat dan aku syak tu lah sebab aku kena ulser ni semua. Arghh!

Aku ikut petua orang tua - tua, katanya kalau kena ulser mulut, letak garam boleh baik. Apa lagi, sebab tak tahan pedih sangat, aku genyeh garam dekat ulser tu sungguh - sungguh. Cecehh.. Padahal tabur sikit - sikit. Gila nak genyeh kasar - kasar? Tabur pun dah sakit yang amat...!! Huwarghh!! Lagi pedih. So, buat alternatif, kumur dengan air garam je tapi pedih boleh tahan jugak laaa. Isk3.

Apa yang penting, bila terkena ulser ni, cara paling elok, minum banyak air suam. Air suam bila terkena ulser tu pun boleh tahan jugak pedihnya owhh. Hewhew.

Owh ya, jaga - jaga kalau berlarutan ulser mulut ni cepat - cepat jumpa doktor!! 

Lagi tentang ulser mulut visit here : http://www.mda.org.my/07_public_02sekolah_11.htm

3 comments:

Irfa said...

akak tiap2 bulan kena ulser mulut.dia datang sebelum period.sakit woo..paling cepat baik bila sapu ubat gigi..mmg sakit tp kejap je..cubalah

iena_mieyna ^^ said...

adeh..akak sakitnye lah kalau tiap2 bln kena hadap ulser..huhu

Shafawati Shamsuddin said...

iena, guna garam cepat baik ke?? dah 4 hari kat bibir ni.. pedih bebebor..




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...