Persediaan Ujian MEdSI dan Temuduga Program Pendidikan




Setelah ternampak ini di portal tadi then I started to realize kenapa banyak keyword seperti tajuk di atas yang menerjah masuk ke blog ini. Hihi. Untuk semakan Panggilan Temuduga, Ujian Khas, Ujian MEdSI Ijazah Sarjana Muda UPSI Ambilan Februari 2013/2014 sila rujuk di : http://www.upsi.edu.my/online/

I am the one of the UPSI students yang masuk ke UPSI melalui ambilan Februari which is macam special intake sebab bukan under UPU. Untuk ujian MEdSI seems like tak ada banyak tips yang boleh diberikan cumanya ... ia adalah satu ujian personaliti untuk menilai kecenderungan calon sama ada cenderung ke arah bidang yang dipohon atau tidak. So, dalam kes ni bidang perguruan dan pendidikan lah. Kalau nak dapat gambaran tentang ujian MEdSI ni, boleh Google sebab dulu aku pun buat yang sama. Tengok contoh - contoh dan gambaran soalan yang bakal ditanya dalam ujian itu nanti. Soalannya adalah objektif, tiada pilihan yang betul dan tiada pilihan yang salah. Personaliti anda yang menentukannya. Hee.

Mean while, untuk temuduga bagi program pendidikan pulak. Maybe I have few tips berdasarkan pengalaman ditemuduga dulu. First, buat research tentang kos yang anda pilih. Macam aku, kos Pendidikan Khas. So, masa tu aku banyak buat research pasal Pendidikan Khas lah. Search pasal ciri - ciri guru pendidikan khas, apa itu Pendidikan Khas, Visi, Misi Pendidikan Khas. Cari tahu serba sedikit at least maklumat tu semua nanti boleh digunakan semasa menjawab soalan panel temuduga.

Pengalaman aku, soalan pertama yang ditanya ialah 'Kenapa kami perlu pilih awak sebagai guru dalam Pendidikan Khas?' Soalan ni sebenarnya lebih kepada nak tanya apa ciri - ciri dan keyakinan kita untuk meyakinkan panel yang kita adalah calon terbaik untuk dipilih. So, jawapan aku banyak berkisarkan pasal ciri - ciri yang perlu ada sebagai seorang guru Pendidikan Khas.

Kedua, cari latest information pasal isu pendidikan berkaitan  kos yang dipohon. Macam aku masa tu Pendidikan Khas dan dasar inklusif. So, baca sebanyak mungkin lah pasal isu - isu semasa berkaitan pendidikan. 

Soalan kedua yang ditanya masa aku ditemuduga tu 'Kenapa nak jadi guru Pendidikan Khas? Perlu ke nak jadi guru Pendidikan Khas? Biar orang buta mengajar orang buta, biar orang pekak mengajar orang pekak.' Soalan macam ni sebenarnya nak tengok sama ada kita boleh counter argument tersebut or tak. Aku tak ingat sangat apa jawapan aku masa ni. Dah 2 tahun kot. Huhu. Apa yang aku buat ialah jawab dengan yakin. Jawapan tu biar berilmiah, logik. Jangan jawab sambil tersengih - sengih dan tak yakin. No no no. Huhu.

Yang ketiga, ujibakat. Erm, yang ni memang dah satu kemestian dalam setiap temuduga program pendidikan. Soalan yang aku dapat masa itu ialah .... 'Bayangkan kami bertiga (ahli panel) adalah pelajar berkeperluan khas dan kamu guru pendidikan khas. Cikgu, kami nak dengar lagu. Cikgu nyanyi la.' Masa ni aku rasa macam jatuh dihempap syiling bilik temuduga tu. Duh duh duhh! Tak prepare langsung. So, apa yang aku buat ialah bertindak bajet cool dan tenang sebab masa tu situasi aku adalah sebagai guru! Huhu. Dan aku diminta menyanyi lagu Najwa Latif 'Cinta di Muka Buku' (lagu hit masa tu). -.-' Mujur menyanyi tu memang hobi aku. Na na na naaaa.

Aku adalah giliran orang kedua terakhir yang ditemuduga masa tu. So, aku macam ada kelebihan sikit lah sebab boleh tengok calon - calon sebelum aku ditemuduga. Yang tak bestnya, aku risaukan high expectation from panel sebab calon - calon yang awal tu mungkin yang terbaik. Kan? But don't worry, as long as you are well prepared nothing to be worried about.

Oh, another tips is please please please prepare yourself to speak in English. My last question was in English but the question is quite simple. 'Please introduce yourself.' So, please introduce yourself perfectly. You know who you are. Don't be like too shy to introduce yourself. Relax, keep cool and speak. :)

Last but not least, your attire. Jangan over, be as simple as you can but neat and tidy. Kalau perempuan yang make up jangan over. Tudung jangan nak melilit macam - macam gaya yang keterlaluan. Aksesori jangan melampau - lampau. Kasut jangan macam nak modelling. Err. 

Itu sajalah dari saya yang serba kekurangan ini. Bercerita sekadar melalui pengalaman. :)
Wish you all the best and Good Luck!


23 comments:

Natasha Haz said...

Hi. Saya Aqilah. Saya pun berminat pendidikan khas. Boleh saya tahu lebih lanjut mengenai pembelajaran di sana? sebab saya lepasan STPM. Pilihan pertama saya memang saya letak pendidikan khas. Nanti send email kat saya ya ;)Terima kasih.
natashahaz@yahoo.com

Natasha Haz said...

Hi. Saya Aqilah. Saya lepasan STPM tahun ni. Saya memang minat pendidikan khas dan pilihan pertama saya juga pendidikan khas. Boleh cerita sikit mengenai pendidikan khas di universiti? Pasal pembelajarannya and etc. Nanti email saya ya. Terima kasih :)
natashahaz@yahoo.com

hazim leader said...

THNK..

Lynn Nuri said...

Hai aqilah ^^ emm sebenaye sy baru habs stpm .. and dapat temuduge pend . khas di usm.. masih clueless **

Nur Syuhaila said...

tq...bedebar la pulak ...

cik amal said...

@Lynn Nuri

saya pun baru ditemuduga pndidikan khas haritu kt usm... mesti kita ada bertembung kan :D

www.cikamal.com

liew nam khi said...

hai, saya tumpang tanya, saya dpt ujian medsi utk course pendidikan awal kk. tapi kwn saya x dpt. ini bermakna dia x dpt langsung kah ataupun tunggu temuduga untuk bulan 6 nanti? tq

liew nam khi said...

hai, saya tumpang tanya, saya dpt ujian medsi utk course pendidikan awal kk. tapi kwn saya x dpt. ini bermakna dia x dpt langsung kah ataupun tunggu temuduga untuk bulan 6 nanti? tq

TheNaiena said...

@liew nam khi erm...kalau x dpt ujian medsi maybe x dpt la course pendidikan tu..sbb yg dpt medsi pun perlu lulus medsi dulu before dipanggil interview.. :)

Nisyah Zh said...

Hai saya nk tnya, utk lpsn matrik kalau kita apply upsi utk fasa ke dua bole tak?

syinuha nur said...

Salam.. Cmne nk tahu lulus ujian medsi tu? Klau kite dpt pnggilan interview tu dh kire lulus ke? Huhu sye lgi lah bkl di'iv' kat upsi course accounting.. Cam x yakin je..

TheNaiena said...

@Nisyah Zh fasa dua upu ke? tukar pilihan ke? not sure lah awk.. yg saya tahu UPSI selalu ada special intake..cuma kena selalu alert dengan page upsi.. :)

TheNaiena said...

@syinuha nur selalunya kalau dah lulus medsi nanti nama akan naik utk interview pulak..tu kira lulus la..hee..good luck!

Nur Najla Fatin Mohayidin said...

hai awak thanks for sharing. sy nervous hihihi.

www.najlamohayidin.blogspot.com

dahiyah afiq said...

Terima kasih... ia information yg sgt bgus.. hihiiii ^^

meymey meylow said...

hye, nak tnya if kita xpergi intrview masih ada x harapan utk pnggilan kos yg xbertemuduga?

nashriq blog said...

thank you for the tips.. (y)

854chi1 said...

Hai aqilah^^ Boleh i dapat contoh gambar ujian medsi, I will appreciate of your help

sleepwalker said...

Hihi,nk tnya if diploma pndidikan awal knak2 pon ado iv jgak ke??

Azleezah Syafizah said...

Boleh sy tanya. Berapa pointer awak dlm stpm?

Nina Devonne said...

Assalam ..Ooo maksudnya...siapa yang dapat panggil untuk ujian medsi pegi je? Then kalau okey.. UPSI nak interview pula? Macam tu?

Abu Farhi said...

Tq. Good Info. Sesiapa nak duduki Ujian Medsi ke Munsyi kalau nak soalan Medsi Interaktif secara online boleh cari kat blog ni http://abufarhi.blogspot.my

Terima kasih admin... tumpang info. Semoga murah rezeki!

Che' Nin Sophia said...

hye, nak tanye.. mcm mane akak dpt special intake ..

Persediaan Ujian MEdSI dan Temuduga Program Pendidikan




Setelah ternampak ini di portal tadi then I started to realize kenapa banyak keyword seperti tajuk di atas yang menerjah masuk ke blog ini. Hihi. Untuk semakan Panggilan Temuduga, Ujian Khas, Ujian MEdSI Ijazah Sarjana Muda UPSI Ambilan Februari 2013/2014 sila rujuk di : http://www.upsi.edu.my/online/

I am the one of the UPSI students yang masuk ke UPSI melalui ambilan Februari which is macam special intake sebab bukan under UPU. Untuk ujian MEdSI seems like tak ada banyak tips yang boleh diberikan cumanya ... ia adalah satu ujian personaliti untuk menilai kecenderungan calon sama ada cenderung ke arah bidang yang dipohon atau tidak. So, dalam kes ni bidang perguruan dan pendidikan lah. Kalau nak dapat gambaran tentang ujian MEdSI ni, boleh Google sebab dulu aku pun buat yang sama. Tengok contoh - contoh dan gambaran soalan yang bakal ditanya dalam ujian itu nanti. Soalannya adalah objektif, tiada pilihan yang betul dan tiada pilihan yang salah. Personaliti anda yang menentukannya. Hee.

Mean while, untuk temuduga bagi program pendidikan pulak. Maybe I have few tips berdasarkan pengalaman ditemuduga dulu. First, buat research tentang kos yang anda pilih. Macam aku, kos Pendidikan Khas. So, masa tu aku banyak buat research pasal Pendidikan Khas lah. Search pasal ciri - ciri guru pendidikan khas, apa itu Pendidikan Khas, Visi, Misi Pendidikan Khas. Cari tahu serba sedikit at least maklumat tu semua nanti boleh digunakan semasa menjawab soalan panel temuduga.

Pengalaman aku, soalan pertama yang ditanya ialah 'Kenapa kami perlu pilih awak sebagai guru dalam Pendidikan Khas?' Soalan ni sebenarnya lebih kepada nak tanya apa ciri - ciri dan keyakinan kita untuk meyakinkan panel yang kita adalah calon terbaik untuk dipilih. So, jawapan aku banyak berkisarkan pasal ciri - ciri yang perlu ada sebagai seorang guru Pendidikan Khas.

Kedua, cari latest information pasal isu pendidikan berkaitan  kos yang dipohon. Macam aku masa tu Pendidikan Khas dan dasar inklusif. So, baca sebanyak mungkin lah pasal isu - isu semasa berkaitan pendidikan. 

Soalan kedua yang ditanya masa aku ditemuduga tu 'Kenapa nak jadi guru Pendidikan Khas? Perlu ke nak jadi guru Pendidikan Khas? Biar orang buta mengajar orang buta, biar orang pekak mengajar orang pekak.' Soalan macam ni sebenarnya nak tengok sama ada kita boleh counter argument tersebut or tak. Aku tak ingat sangat apa jawapan aku masa ni. Dah 2 tahun kot. Huhu. Apa yang aku buat ialah jawab dengan yakin. Jawapan tu biar berilmiah, logik. Jangan jawab sambil tersengih - sengih dan tak yakin. No no no. Huhu.

Yang ketiga, ujibakat. Erm, yang ni memang dah satu kemestian dalam setiap temuduga program pendidikan. Soalan yang aku dapat masa itu ialah .... 'Bayangkan kami bertiga (ahli panel) adalah pelajar berkeperluan khas dan kamu guru pendidikan khas. Cikgu, kami nak dengar lagu. Cikgu nyanyi la.' Masa ni aku rasa macam jatuh dihempap syiling bilik temuduga tu. Duh duh duhh! Tak prepare langsung. So, apa yang aku buat ialah bertindak bajet cool dan tenang sebab masa tu situasi aku adalah sebagai guru! Huhu. Dan aku diminta menyanyi lagu Najwa Latif 'Cinta di Muka Buku' (lagu hit masa tu). -.-' Mujur menyanyi tu memang hobi aku. Na na na naaaa.

Aku adalah giliran orang kedua terakhir yang ditemuduga masa tu. So, aku macam ada kelebihan sikit lah sebab boleh tengok calon - calon sebelum aku ditemuduga. Yang tak bestnya, aku risaukan high expectation from panel sebab calon - calon yang awal tu mungkin yang terbaik. Kan? But don't worry, as long as you are well prepared nothing to be worried about.

Oh, another tips is please please please prepare yourself to speak in English. My last question was in English but the question is quite simple. 'Please introduce yourself.' So, please introduce yourself perfectly. You know who you are. Don't be like too shy to introduce yourself. Relax, keep cool and speak. :)

Last but not least, your attire. Jangan over, be as simple as you can but neat and tidy. Kalau perempuan yang make up jangan over. Tudung jangan nak melilit macam - macam gaya yang keterlaluan. Aksesori jangan melampau - lampau. Kasut jangan macam nak modelling. Err. 

Itu sajalah dari saya yang serba kekurangan ini. Bercerita sekadar melalui pengalaman. :)
Wish you all the best and Good Luck!


23 comments:

Natasha Haz said...

Hi. Saya Aqilah. Saya pun berminat pendidikan khas. Boleh saya tahu lebih lanjut mengenai pembelajaran di sana? sebab saya lepasan STPM. Pilihan pertama saya memang saya letak pendidikan khas. Nanti send email kat saya ya ;)Terima kasih.
natashahaz@yahoo.com

Natasha Haz said...

Hi. Saya Aqilah. Saya lepasan STPM tahun ni. Saya memang minat pendidikan khas dan pilihan pertama saya juga pendidikan khas. Boleh cerita sikit mengenai pendidikan khas di universiti? Pasal pembelajarannya and etc. Nanti email saya ya. Terima kasih :)
natashahaz@yahoo.com

hazim leader said...

THNK..

Lynn Nuri said...

Hai aqilah ^^ emm sebenaye sy baru habs stpm .. and dapat temuduge pend . khas di usm.. masih clueless **

Nur Syuhaila said...

tq...bedebar la pulak ...

cik amal said...

@Lynn Nuri

saya pun baru ditemuduga pndidikan khas haritu kt usm... mesti kita ada bertembung kan :D

www.cikamal.com

liew nam khi said...

hai, saya tumpang tanya, saya dpt ujian medsi utk course pendidikan awal kk. tapi kwn saya x dpt. ini bermakna dia x dpt langsung kah ataupun tunggu temuduga untuk bulan 6 nanti? tq

liew nam khi said...

hai, saya tumpang tanya, saya dpt ujian medsi utk course pendidikan awal kk. tapi kwn saya x dpt. ini bermakna dia x dpt langsung kah ataupun tunggu temuduga untuk bulan 6 nanti? tq

TheNaiena said...

@liew nam khi erm...kalau x dpt ujian medsi maybe x dpt la course pendidikan tu..sbb yg dpt medsi pun perlu lulus medsi dulu before dipanggil interview.. :)

Nisyah Zh said...

Hai saya nk tnya, utk lpsn matrik kalau kita apply upsi utk fasa ke dua bole tak?

syinuha nur said...

Salam.. Cmne nk tahu lulus ujian medsi tu? Klau kite dpt pnggilan interview tu dh kire lulus ke? Huhu sye lgi lah bkl di'iv' kat upsi course accounting.. Cam x yakin je..

TheNaiena said...

@Nisyah Zh fasa dua upu ke? tukar pilihan ke? not sure lah awk.. yg saya tahu UPSI selalu ada special intake..cuma kena selalu alert dengan page upsi.. :)

TheNaiena said...

@syinuha nur selalunya kalau dah lulus medsi nanti nama akan naik utk interview pulak..tu kira lulus la..hee..good luck!

Nur Najla Fatin Mohayidin said...

hai awak thanks for sharing. sy nervous hihihi.

www.najlamohayidin.blogspot.com

dahiyah afiq said...

Terima kasih... ia information yg sgt bgus.. hihiiii ^^

meymey meylow said...

hye, nak tnya if kita xpergi intrview masih ada x harapan utk pnggilan kos yg xbertemuduga?

nashriq blog said...

thank you for the tips.. (y)

854chi1 said...

Hai aqilah^^ Boleh i dapat contoh gambar ujian medsi, I will appreciate of your help

sleepwalker said...

Hihi,nk tnya if diploma pndidikan awal knak2 pon ado iv jgak ke??

Azleezah Syafizah said...

Boleh sy tanya. Berapa pointer awak dlm stpm?

Nina Devonne said...

Assalam ..Ooo maksudnya...siapa yang dapat panggil untuk ujian medsi pegi je? Then kalau okey.. UPSI nak interview pula? Macam tu?

Abu Farhi said...

Tq. Good Info. Sesiapa nak duduki Ujian Medsi ke Munsyi kalau nak soalan Medsi Interaktif secara online boleh cari kat blog ni http://abufarhi.blogspot.my

Terima kasih admin... tumpang info. Semoga murah rezeki!

Che' Nin Sophia said...

hye, nak tanye.. mcm mane akak dpt special intake ..




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...